onsdag 13 mars 2013

Vad nytt under nålen...?

Lånad bild

Ungefär så här känner jag mig om morgnarna nu, kylan och blåsten näst intill omöjliggör att ta sig ur sängen. Jag behöver mycket mentala puffar för att orka stå ut med vintern....
Nåväl, det är tur att man har inomhusintressen under den arktiska väderleken. På sistone har symaskinen fått arbeta hårt och en hel del har producerats. Inget som är färdigt, sådant tar tid speciellt om det är större projekt; vilket jag just nu har två av (egentligen tre, men det tredje får ligga i vila ett slag för det är så vansinnigt tråkigt). 
Här är en bild på det ena, det blivande ena projektet:
 

Ett antal "block" som dessa kallas är under tillverkning; meningen från början var att göra en insats i tygsamlingen och sy upp en massa tyger som har varit overksamma för länge. Jag hade ingen plan direkt från start men det verkar bli ett dubbelsängstäcke (igen), blocken är 30x30cm. Jag gjorde block nummer 22 idag, räknar med att det kommer behövas nästan det dubbla innan det är klart. 

Här är ett par detaljbilder:

 Detta mönster kallas för "Celtic knot"
 
Detta blockmönster kallas "best of all" - i alla fall på den mönstersida som jag 
hittade den på   

En mängd tyger och blockmönster får samsas, ändå finns det en viss tanke med färgerna; de ska helst gå ihop färgmässigt utan att det blir för mycket, tygmönstrena ska passa och totalt ska alla bli harmoniska tillsammans. Ändå är lådorna fortsättningsvis ganska fulla med tyger, men så klart passar ju inte alla in med dessa block. 
.... jag har suttit några dagar nu och letat nya tyger på nätet. 
Och sedan har jag beställt, bara lite lite till....    

3 kommentarer:

  1. Kul bilder på djur på denna blog.
    Bra fotare.
    Gillar sidan Louise

    SvaraRadera
  2. Gullighetsvarning för panda!
    HHHMMM

    SvaraRadera