söndag 3 mars 2013

I valet och kvalet... igen

 

Som denna ensamma fågel sitter jag med hela soffan för mig själv då resten av familjen är spridd i olika riktningar.  I gårdagens inlägg hade jag egentligen tänkt att ta upp vårens planer på fortsatt renoveringen av sommarstället men jag kom aldrig till skott utan simmade ut om tavlor och annat istället. Här är en liten rapport: vårens renovering var från början tänkt att gälla enbart det lilla gästhuset här...:


Renoveringen kommer enbart att omfatta insidan i år. Utsidan; fasaden, taket och skorstenen får komma sedan. Gäststugan består av ett rum där det finns en söt gammal kamin som fungerar - dock råder eldningsförbud då skorstenen måste åtgärdas först.



 


Behovet av renovering framgår väl ganska tydligt...? Även om både plastmatta och tapet måste ha varit nytt och fräscht någon gång i tidernas begynnelse så förundras jag över den märkligt valda kombon: 

 

.... eller valet av det här exotiska lampfästet...


Men med nya fräscha material, flinka kunniga händer och med den här utsikten mot gårdens egen lada tror jag att stugan kommer att kunna komma ut ur skämshörnan, sträcka på ryggen och bli riktigt trivsam igen. 

 


I ett tidigare inlägg ("Alla dessa val") beskrev jag både glädjen och våndan som drabbar mig hyfsat rejält när det kommer till att göra tapetval. 
Inför renoveringen av stugan hade jag genomgått en långdragen, ivrig ångestresa när jag ställdes inför hundratals tapetalternativ. Som jag slutligen tog mig igenom - till ett beslut. Lite synd är det att jag nu har upptäckt att min tapetidé inte kommer att fungera i praktiken till stugan (lång historia men det handlar om mängden fönster i detta enda lilla rum som begränsar mig). Denna vecka som kommer, har jag föresatt mig att hitta nya tapeter således.
 
 Jag vet inte hur det kom sig, men nyligen bestämdes det att det gamla badrummet i huvudhuset ska få sig en omgång av renoveringstagen samtidigt. Det har alltid varit aktuellt men när det kommer till badutrymmen känns dessa projekt ganska stora, kostsamma och därmed ofta uppskjutna.
Med spännande rördragningar som de här i dito lika tapeter var valet inte svårt när tillfälle till renovering uppstod.

 


Det här läckra lilla badkaret stod så inbjudande i badrummet när vi köpte stället. För att bespara bloggen tarvligt språk i form av osedliga adjektiv kan vi kanske ange utrymmesbrist som anledningen till att det åkte ut ögonaböj...?

Förutom att ta mig samman vad det gäller tapetval denna vecka måste jag välja kakel till badrummet... OCH klinkers. 
Inte undra på att jag känner lätt halsbränna av stress och har sömnproblem. Herregud....

9 kommentarer:

  1. Spännande objekt.Fin kamin.
    Purpel gillar

    SvaraRadera
  2. Stil och smak är inte allas egendom.
    En som försöker, W.

    SvaraRadera
  3. Längtan till landet.....
    Tål att tänka på.
    Var hittar man den rätta stugan?
    Undrar Jimmie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du, enklast kanske är utestlutningsmetoden, dvs var i landet vill man ha den, nära eller långt bort från det permanenta boendet..? Är man händig eller ska det vara ett färdigt koncept? Man får leta och plötsligt händer det.... som med en trisslott (sägs det...). Mäklarsidor, privata annonser... scanna scanna. Lycka till!/Livsnjutaren

      Radera
  4. Oj,oj,oj.Där finns att göra.
    Men kul.
    Lina

    SvaraRadera
  5. De där skulle ja gärna sätta
    tänderna iiiiiiii.
    Rr jaaaaaaaaaah

    SvaraRadera
  6. Spisen en klenod.Köper den gärna.
    Tony sa!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tony, visst är spisen härlig, vi är så glada att ha den. den kommer att bo kvar med oss.../Livsnjutaren

      Radera