måndag 25 mars 2013

Kulinariska kalas. Nästan i alla fall. Majs-och krabbsoppa, potatisgalette, serranolindad torsk

Här kommer en liten sammanställning av några maträtter från den senaste veckan, trots något enstaka inlägg om mat så var det ett tag sedan
En dag gjorde jag en asiatisk majs-och krabbsoppa, själva resultatet ser mindre roligt ut så jag lägger med en bild med ingredienserna före för att öka inspirationen:

Färsk ingefära, citrongräs, kokosmjölk, vitlöl, schalottenlök, fisksås, farinsocker, krabbkött, 
limejuice, kycklingbuljong

Asiatisk majs-och krabbsoppa

Det blev en riktigt god och värmande soppa som dessutom hamnade inom ramen för budgeträtter. Lite färsk baguette till var perfekt


 Sashimi

Även om man inte är förtjust i sushi och som det här är, sashimi, måste man väl tillstå att det är vacker mat..? Det här fick jag frottera mig med häromdagen på en mysig restauranglunch tillsammans med föräldrarna som kom på besök.  


 Sesampanerad kyckling

En härlig upplevelse var när jag gjorde en rätt som jag hade som favoriträtt som barn; min mammas sesampanerade kyckling i ugn. Att jag inte har tagit tag i det tidigare liksom...? 


 Stekt entrecote med vitlök-och persiljesmör samt potatisgratäng

 En av de grå vardagarna kände jag att det var dags att unna oss en liten roligare middag. Familjen har dessutom varit väldigt sugna på rejält kött ett tag så det blev entrecote med tillbehör och lite spanskt rött att dricka till. Livet kändes faktiskt mycket bättre efteråt!



Sedan har vi då sonen (den yngre) i familjen som är en ivrig förespråkare för matlagning och gärna bidrar med idéer. Under en tid har han yrat om potatisgalette - för det har han minsann sett på matlagninsprogram på TV och det har tydligen sett väldigt gott ut. Det var bara för mig att läsa in mig på hur man gör och skrida till verket...:

POTATISGALETTE 
ugn 175°

Skala potatis, typ ett gäng
smält smör i en liten kastrull (men utan att smöret fräser)
skiva potatisen tunt, gärna i matberedare så att skivorna blir jämntunna och fina.
Smörj en stekpanna av gjutjärn (som går att ställa i ugn) med lite av det slta smöret, utan att hetta upp stekpannan så läggs potatisskivorna botten som en solfjäder (se bilden). Här får man raska på en smula för annars missfärgas potatisen fort.
När botten täckts, pensla med mera av det smälta smöret på potatisskivorna. Salta och ev peppra lite försiktigt. 
Fortsätt att varva potatislager och smält smör tills alla potatisskivorna är slut.  


Hetta upp stekpannan på medelvärme och stek försiktigt en stund,  flytta sedan stekpannan till ugnen och baka galetten klart ca 25 minuter. Ev kan lite ugnsfolie läggas på den sista tiden om potatiskakan ser ut att brännas.

 Den färdiga potatisgaletten

Potatisgaletten skärs sedan upp i "kakbitar" vid serveringen:

 Till galetten åt vi grillad fläskkarré och sallad. Galetten blev vansinnigt god, den kommer
vi att göra om ofta. 


 Torsk inlindad i serranoskinka med tillbehör

Dagens rätt blev fisk; torsk ger mig aldrig speciellt euforiska vibbar men jag väljer ändå att laga det som variation. I dag tog jag bitar av torskrygg som jag torkade torra, penslade dem sedan med smält vitlökssmör blandat med salt, peppar och ett par droppar citron i. Efter penslingen rullade jag varje torskbit i ett par skivor spansk serranoskinka. Jag penslade även utsidan (när fisken rullats in i serranoskinkan) med resten av vitlökssmöret och stekte sedan bitarna ca 5 minuter på varje sida i en stekpanna. 
Till detta åt vi vildris och ångkokt broccoli. Resultatet blev inte någon besvikelse, speciellt som tonårssonen (annars ganska sparsam med känslobetygelser) uttryckte sig:
"Det var gott mamma. Det här var en OTROLIGT god middag". 
Lillebror var inte sämre han och bättre betyg kan man inte få tror jag... 

3 kommentarer:

  1. Högsta betyg även från läsaren.
    Måste testa.Tack för tipsen.
    Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina, lycka till och hoppas du blir nöjd!/livsnjutaren

      Radera
  2. Coola recepttips här.
    PP Gillar å testar

    SvaraRadera