söndag 10 mars 2013

Bland tårtor, kakor och bullar del 5 - Arboga

Lördagen: utflykt till Arboga under lördagen som har en väldigt mysig liten stadskärna med många gamla vackra hus, kullerstensgator och en stämningsfull å som rinner igenom. 

 
 


Bland annat gjorde vi efterlängtat besök till vårt favoritställe, ett riktigt mysigt och personligt café mitt i stadskärnan; Café Stadsgården. 

 Foto taget i höstas

Dagens foto skvallrar om den rådande vintersäsongen

Närhelst man besöker denna lilla guldgruva av stämningsfull atmosfär med sina förföriskt goda kaffetillbehör så erbjuds det ofta nya sorter av oemotståndliga bakverk förutom många av de klassiska konditoriobligatorierna. 


Se bara på denna fluffiga lilla varelse, som kommen från paradiset direkt... Fullkomligt viljelöst såg jag hur hamnade den på min tallrik vid ett av mina besök.  
Själva caféet (i en gammal sekelskiftesfastighet, förra sekelskiftet alltså) med sina många rum är inredda med brokig mängd äldre/antika möbler och ger känslan av hemma-hos. Runt om finns hyllor och förvaring med bruksföremål och porslin som är till salu, precis som i en bättre antikvitetsbod. En och annan användbar eller bara charmig pryl har fått följa med hem därifrån...

Plåtburkarna... plåtburkarna!!


Lördagens besök var inte mindre mysigt än vad de brukar vara; som alltid bemöts man av glad, personlig och trevlig personal. Och som vanligt hamnade något väldigt gott på min tallrik....

En himmelsk skapelse; chokladbottnar varvat med vaniljkräm, chokladmousse, 
mandelmassa och chokladtryffel. Bakelsen blev inte långvarig på min tallrik. 

4 kommentarer:

  1. Man gillar!
    HHEEPP!!

    SvaraRadera
  2. AAAAAAAAHHHHHHHHHH,man blir lyrisk.
    Kaffeflickan........

    SvaraRadera
  3. Aldrig varit i Arboga.Har hänt ett o annat trist där.
    Minns

    SvaraRadera
  4. Mysig miljö.
    I alla fall

    SvaraRadera