torsdag 21 mars 2013

Svar på quiltfunderingar...


Jag får ibland frågor gällande quiltar (lapptäcken/kviltade lapptäcksprojekt, allt behöver ju inte bli stora täcken). Jätteroligt att intresset vaknar för detta ämne hos somliga trots att det är både tidsödande och materialkrävande. En fråga var bland annat om det finns vissa "måsten" med lapptäcksprojekten; måste de se ut på ett visst sätt, måste man ha blommiga tyger osv?? Självklart inte; lapptäckets historia bygger i sig på att man tager vad man haver; gamla överblivna, urvuxna kläder; utslitna skjortor som kan ha stora delar användbara tyg kvar att klippa ur osv. Det viktiga är att materialen man väljer är av samma kvalitét, tjocklek och förhoppningsvis passa i färg... mönster och färger är helt upp till kreatören. 
Vanligtvis används bomullstyger till lapptäcken; stadiga men mjuka, lätta att skära ur, lätt att sy i och även lätta att quilta i, både på maskin eller för hand. Här vill jag dock göra ett undantag som jag själv har erfarit; gamla lakan av god kvalitét är inte helt roligt att quilta genom för hand. Dessa tyger tenderar att vara för tjocka och därmed otroligt tungarbetade när det gäller handquilting. 
Jag hittade några bilder på täcken jag har fotat i USA där oblommiga tyger har huvudrollen. Hoppas det ger mer inspiration!


 Detta är ett täcke som hänger i ett bibliotek; Edith Wheeler Memorial Library i Monroe, Connecticut, USA. Trots "enkelheten" i både mönsterkonstruktion och tygval slogs jag av hur otroligt roligt man kan arbeta med tyger och jag blev helförtjust i detta täcke.

Edith Wheeler Memorial Library, Monroe, CT. Lånad bild. 
Tjusig bibbla som kan stoltsera med sitt vackra täcke. 

 Antikt täcke i Connecticut; mönstret kallas för "double irish chain". 
Kan hända att det gröna tyget faktiskt har av diffusa blommor - men de är försvinnande 
diskreta i så fall. 

 Antikt täcke, Connecticut. Mönstret kallas för "lone star"

Slutligen lägger jag med bilden (igen) på mitt eget första täcke, bestående enbart av benvitt bomullstyg och djupröda rutor med små, små mörkgula stjärnor. Man kan få stor effekt av 
ett mönster även om man inte använder blommiga tyger.

Välkommen till syträsket! 

1 kommentar: