lördag 9 mars 2013

Italienska toner - FYLLDA PASTARÖR MED SPARRISSÅS


Jag lovade igår att återkomma med en liten rapport om middagen som tillagades igår. Det var sannerligen ingenting man snodde ihop på en kvart, speciellt inte om man får för sig att göra en liten aptitretare innan som bara den var ett flerstegsmoment i sig själv. Nåväl, vi tog emot Två Väldigt Hungriga Italienare till middagen; de har nog varit med här på bloggen tidigare, minns inte riktigt. 


 Förätten blev ett recept ur boken ovan, "Involtini Di Zucchini"  som lät väldigt intressant....

INVOLTINI DI ZUCCHINI  / UGNSSTEKTA SQUASHRULLAR
(recept enligt boken, jag halverade dock detta med anledning av att vi endast var två som skulle äta rätten)
ger ca 16 Involtini
Ugn 17 

2-3 stora squasher (heter även zucchini)
100g gorgonzola, hackad i grova bitar
6 soltorkade tomater i olja, tunt skivade
basilika, färsk i kruka
salt (gärna flingsalt, min kommentar)

Marinad: 
4 msk olivolja
1 stor vitlöksklyfta, finhackad
peppar

Blanda ingredienserna till marinaden i en skål, ställ åt sidan. Skär squashen på längden i tunna skivor, ca 5mm tjocka. Lägg ut skivorna på ett fat, strö över salt och låt dem stå i 40 minuter till de har vätskat sig och blivit mjuka (jag lade dem på ett galler över en ugnsplåt för att de skulle kunna vätska av sig och låta vätskan droppa ner på plåten). 

Här syns vätskan som börjar svettas fram av saltet

Klappa squashskivorna torra med kökshandduk, lägg dem på på en lätt smord bakplåt (jag lade dem på bakplåtspapper) och pensla dem med lite av marinaden. Stek sedan squashskivorna i ugnen ca 10-15 minuter tills kanterna blir gyllengula. Ta ut plåten och vänd skivorna, pensla på med resten av marinaden och stek dem ytterligare ett par minuter i ugnen. Ta ut dem och låt dem svalna. 
När skivorna har svalnat så lägg på gorgonzolabitar, soltorkade tomatskivor och basilikablad på varje squashskiva och rulla ihop dem (jag körde igenom en tandpetare i varje för att hålla ihop).
I receptet står det att basilikabladet läggs på när rullarna är färdigrullade men jag valde alltså att lägga dem I rullen.

 Lite pilligt och kladdigt av oljan men väldigt lovande kombination...

 Dessa Involtinis kan sedan serveras på ett uppläggningsfat eller som jag gjorde; jag lade dem direkt på varsin portionstallrik för att slippa kladda med fingrarna för mycket. Resultatet gjorde oss inte besvikna, alla slank de ganska snabbt ner i våra giriga strupar och de fick även sällskap av en kyld,vit bourgogne till.

Involtini Di Zucchini
 
Man hade ju kunnat tycka att det hade varit enkelt att göra något snabbt som varmrätt; men är man omständig och har en MASSA tid över kan man ju göra som jag gjorde, en varmrätt som denna: 
PACCHERI RIPIENI CON SALSA D'ASPARAGI / FYLLDA PASTARÖR MED SPARRISSÅS 4 personer
Ugn 175°
350g Paccheri-pasta, "finns i välsorterade italienska delikatessbutiker" säger boken, dock är det nog lite svårare på dessa breddgrader att hitta denna pasta. Jag kollade runt lite och hade just bestämt mig för att ta hederliga cannellonipastarör istället. Just då, på hyllan framför mig, på mitt "staminhandlingsställe", så såg jag just en kartong med paccheripasta! Helt otroligt, å andra sidan är just denna butik ganska fantastisk och har ofta originella matvaror. Och har de inte det lite mer annorlunda så är de inte främmande för att ta hem dem åt oss kunder på förfrågan.... heja heja!!

 
     Dessa pastarör är helt klart något större men kortade 
än cannellonis, samt att själva pastadegen är tjockare. 

Fyllning:
3 msk olivolja
1 stor gul lökm finhackad
3 selleristjälkar, grovt hackade
3 morötter, grovt hackade
1 tsk rosmarin
300g squash, grovt hackad
1/2dl vitt vin
350g passerade tomater
2 msk vatten
salt, peppar

Sås:
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, hel
500g sparris, grovt hackad
2,5 dl grönsaksbuljong
ev en nypa chilipulver men kan uteslutas
50g riven parmesan  (återigen kan jag inte nog betona vikten av att använda riktig parmesan istället för det pulvriserade otyget)

Gör fyllningen. Värm olivoljan i stor stekpanna, lägg ner lökm selleri, morot och rosmarin (jag hade endast torkad rosmarin på burk men det fungerade väl) låt dem svettas i ca 3 minuter. Blanda ner squashen, häll i vinet och t det avdunsta, rör sedan ner de passerade tomaterna, vatten samt salt och peppar. Lägg på ett lock och låt det sjuda långsamt i ca 30 minuter tills fyllningen är tjock och len, rör om emellanåt. 
Mitt tips: kör gärna grönsaksröran kort i en matberedare för att grovt hacka ner grönsakerna till mindre bitar, det blir svårt att fylla pastarören annars när de är så här stora:

 Fyllningen till paccherirullarna

Koka under tiden pastan (paccherin) i rikligt med saltat vatten ca 10 minuter (den kommer inte vara klar men den ska tillagas ytterligare senare). Häll av och låt svalna.
Gör såsen. Värm olivoljan i en kastrull, lägg i vitlöksklyftan och låt den svettas ett par minuter. Ta upp vitlöken och kasta bort den. Lägg ner sparrisen, buljong och ev chilipulver. Koka på medelstark värme i 10 minuter. Ta av kastrullen från värmen, kör såsen slät i en mixer/matberedare, rör sedan ner hälften av parmesanosten. 
Smörj en ugnssäker form och täck botten med lite av sparrissåsen.

 Sparrissåsen i botten av ugnsformen
Ställ pastarören upprätt i formen, gärna så de sr stadigt med stöd av varandra (mitt tips: prova gärna detta INNAN formen är smörjd så att det blir rätt storlek på formen, jag tog tyvärr en form som var för stor då jag inbillade mig att de inte skulle få plats annars).
När pastarörern står på plats så fyller man dem med grönsaksfyllningen (kladdigt värre), häll sedan över resten av sparrissåsen. (Mitt tips; försök att täcka så mycket som möjligt av pastarörens kanter så de inte gratineras torra i ugnen sedan.)
Strö över resten av parmesanosten (jag hade på lite extra samt att jag ringlade lite olivolja över). Gratinera i ugnen i ca 25 minuter tills rätten fått fin färg. 

 

 ...och så blev det klart, äntligen. Bildens oskärpa beror nog på att jag var otroligt hungrig vid tillllet, som sagt, inte en rätt att göra när man har bråttom....men den blev väldigt, väldigt god!

6 kommentarer:

  1. De här måste testas.
    Bettan sa.

    SvaraRadera
  2. Sanslöst gott. Gott, gott, gott!

    //Ä.H.

    SvaraRadera
  3. Skööön blogg.Är inne på den varje dag.
    Prenumera.. GILLAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt! Tack snälla för uppmuntran! /Livsnjutaren

      Radera
  4. Detta kräver Sopranolinning. (dvs töjbara byxor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sopranolinningsbyxor är basutstyrsel i detta hem. Ciao!/Livsnjutaren

      Radera