onsdag 5 juni 2013

I denna ljuva sommartid...

Så har vi klarat av årets skolavslutningar för sönerna; tacktal, blommor, betyg och sommarlovskramar hit och dit är över, den blomstertid nu kommer har sjungits in och sommarlovet har gått av stapeln. Vad hände egentligen, nyss var det ju vinter, sportlov och snö...? 
Vi står i starten för att stuva bilen full och ge oss iväg för årets första egentliga besök på sommarstället, denna gång som sommarstugeutnyttjare och inte bara sommarstugerenoverare/- övervakare. Vädret ser lovande ut och vi kommer även att få möjlighet att inviga gäststugan som just gäststuga åt besökssugna föräldrar. Badrummet är ännu inte helt färdigt och jag avvaktar med att visa resultatet på bloggen tills allt är på plats. 

Få saker kan trigga njutningscentrat i hjärnan som doften av nybryggt kaffe och hembakat; och det är precis vad som pågår här hemma just nu. 
Jag har precis svängt ihop en härlig, somrig kaka som ska med ut till landet och förgylla kvällen. Kanske sätter jag mig en stund invid syrénhäcken och äter lite, eller glufsar på en bit när jag kikar på grannens får och lamm... Innan avresan vill jag passa på att dela med mig av receptet. Jag fick det av en vännina i Greenwich, Connecticut en dag när vi hade suttit på hennes uteveranda och flämtat i kapp i värmen. 
Återigen; jag använder amerikanska måttenheterna men har gjort en konvertering och kanske ser lite märkligt ut; men det är i alla fall konverterat. Jag vill dock påpeka detta om tryckfelsnisse eller annan marodör har smugit sig in här eller i omräkningstabellerna...)

Lemon & Lime Bars (ugnen på 175°)

kakbotten
1 3/4 cups mjöl (= 420g mjöl) 
1/4 cup florsocker (= 32g)
14 msk kylt, osaltat smör, skuret i små kuber

topping/fyllningen
1 1/2 cups strösocker (192g)
2-4 msk finrivet citron-och limeskal (jag valde ca 2 msk)
1/2 till 3/4 cup nypressad saft från citron och lime (jag valde 1/2 cup)
(till den här kakan behöver man ca 2 limes och 2 citroner)
1/2 till 3/4 cups nypressad saft från citron och lime (=1,18 dl)
1/3 cup mjöl (= 43g)
1/2 tsk bakpulver
florsocker till garnering

Kakbottnen:
Blanda florsockret, mjölet och de skurna smörkuberna. Med visparna på elvispen: vispa först på lägsta hastigheten in smöret i de torra ingredienserna, öka sedan hastigheten och mixa alltsammans i några minuter tills det har bildats en grynig massa av blandningen. 
Lägg ner kaksmeten i en form, ca 33cm x 22cm stor. 
Grädda i ugnen upp till 25 minuter eller tills dess att kakbottnen är fast men inte brungräddad. 
Medan bottnen gräddas görs toppingen/fyllningen:

Fyllningen:
vispa samman äggen, strösockret, det rivna citron-och limeskalen samt citron-och limesaften. Slutligen blandade jag ner mjölet som blandats med bakpulvret, efter detta ska smeten bara hjälpligt vispas ihop. Häll ut fyllningen över kakbottnen och grädda alltsammans ytterligare 25 minuter. 
Låt formen svalna på galler. 

När kakan svalnat strös florsocker på. Färska bär och vispgrädde är jättegott att ha till. 

 Kakan ser inte mycket ut för världen men utseendet är ju inte allt som vi alla
har fått lära oss...

 Jag var helt enkelt tvungen att göra ett tvärsnitt för att försöka åskådliggöra hur kakan
ser ut med sin botten respektive topping ovanpå. Och ja, i och med att jag var tvungen att 
provsmaka kan jag meddela att den inte smakar illa alls...

1 kommentar:

  1. Gulp. Ibland önskar man sig dåligt minne av ren självbevarelsedrift. Den är, som allt annat du gör, oförsvarligt god.

    SvaraRadera