onsdag 12 juni 2013

Tur att man har två händer...

Trots många dagar med vackert väder, sommarlov och andra göromål har jag hunnit komma en rejäl bit med kviltningen av mitt nya lapptäcke som jag satte ihop under våren. Dessutom har jag lyckats jobba ner stygnens längd till ett mininum, det handlar om några milimeterlånga stygn och det känns som om det faktiskt går ganska fort trots allt. Alla blocken i täcket är ju individuella och av den anledningen blir det inte lika långtråkigt; här kan jag välja för varje block hur det ska vara kviltat.




 Lillebror och jag gjorde ett besök på biblioteket häromdagen. Som av en händelse råkade Lillebror över denna bok nedan och tyckte att vi skulle låna hem den.


Vilket vi gjorde. Jag bakar aldrig någonsin matbröd men kaffebröd går bra. Tur för Lillebror, otur för mig för nu är beställningarna många. Recepten är härliga, underbara och frestande och jag kan faktiskt inte motstå. Av upphovsrättsliga skäl kommer jag inte lägga upp några recept från boken här. Däremot kan jag berätta att jag igår bakade "kaffebullar":

 "Kaffebullar" med en fyllning av smör, nymalda kaffebönor och rörsocker

 Bullarna på jäsning


BULLARNA EFTER GRÄDDNING


Jag gjorde även en drös med bullar med smör + socker + vaniljfyllning för barngommar som ev. ännu inte förstå sig på att uppskatta smaken av kaffe. Det blev verkligen en häftig och annorlunda smak av de malda kaffebönorna; krispig, mild och lite mindre "sötsliskig" smak. 
I eftermiddag (eventuellt) väntar ett nytt recept. Nötter, honung och redigt mycket smör står och väntar på att få göra insatser till detta.

1 kommentar:

  1. Dimension Traveller12 juni 2013 kl. 03:36

    Skönt att se att ni inte "faller ur, "gudförbjude...

    SvaraRadera