söndag 16 juni 2013

Middagstips - mexmat, grillad lax & lammfärsspett


Under några dagar har jag samlat på mig lite goda maträtter att skriva om. Under ett besök på Mariebergs Galleria i Örebro besökte vi Paco's Mexican Grill och jag njöt av rätten ovan; "Quesadilla". Rätten innehöll följande:

"Tårtbitar" av tortilla med grillad marinerad kyckling, cheddarost, färsk koriander, salsa, guacamole, gräddfil och majschips

Med rikliga kryddor och tillbehör smakade rätten riktigt genuint och otroligt gott!

Det blir en hel del grillat här hemma också just nu. Häromdagen köpte jag en stor bit färsk lax. Laxen fjällade jag av men behöll skinnet på. Jag blandade en marinad av rapsolja och några pressade vitlöksklyftor + salt och peppar, gned in laxen med marinaden som fick ligga ett par timmar. Vi har ett speciellt grillgaller för grillmat som just lax, det brukar inte gå bra att lägga laxen direkt på det ordinarie grillgallret då laxen tenderar att falla sönder.


På bilden ovan ligger laxen i sitt egna lilla galler som gör det väldigt enkelt att vända laxen under grillningen.


Laxen grillade vi ungefär fem minuter på varje sida, det är ganska enkelt att kontrollera att laxen är klar genom att skära ett litet snitt i den tjockaste delen när laxen fortfarande ligger i sitt galler. I och med att laxen var avfjällad åt vi det grillade skinnet också; nästan det godaste av allt!


Laxen serverade vi tillsammans med en härlig sallad och potatisklyftor tillagade i ugnen. Bilden nedan togs (tyvärr) när laxen nästan var uppäten och det berodde helt enkelt på att det var en smaksensation utan like. Ibland får dokumentationen stå tillbaka...


... en annan höjdpunkt som blev fantastiskt bra var när jag gjorde lammfärsspett häromdagen. Tanken var att grilla dem men alldeles försent insåg vi att grillkolen var slut varvid ugnen användes istället. Så här gjorde jag mina lammfärsspett av det jag hittade hemma:

Ugn 225°

ca 400g lammfärs
2 schalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, rivna
1/2 chilipepparfrukt, finhackad
117g fetaost, söndersmulad
persilladekrydda, rejäl nypa
grillpinnar, blötlagda en stund innan 
smör, olivolja


Finhacka schalottenlök, riv vitlöksklyftorna och bryt ner lammfärsen tillsammans i en bunke. Smula över fetaosten och krydda, rör om (men inte för mycket) tills allt är blandat. 
Forma lagom mängd färsblandning i handen och trä igenom träpinnarna. Lägg på galler ovanpå en plåt (se bilden ovan). Smält smöret varsamt och blanda med lite olja. Pensla färsspetten runt om
och låt spetten ligga på gallret när de steks i ugnen. 

Tillaga spetten mitt i ugnen ca 15 minter. Till färsspetten hade vi ugnsgrillad fullkornsbaguette, sallad och ett härligt rödvin till.


2 kommentarer:

  1. Härligt käk på bloggen,man får inte vara hungrig när det glids in här inte.
    Sa Ella

    SvaraRadera
  2. Varför i hela fridens namn hamnar jag alltid här när jag är hungrig? Det är en plåga.

    SvaraRadera