fredag 28 juni 2013

I väntan på Godot .... eller sotaren

I dag har jag tillbringat störrde delen på sommarstället; lite av ett pliktbesök. Sotaren skulle nämligen komma över och brandskyddsinspektera samt sota skorstenen. Det var bara att åka dit och invänta besöket.

 Ber om överseende för usel bild, jag smög nämligen ute i buskarna med mobilen då jag var 
generad för att öppet fotografera sotaren i tjänst...

 Sotaren var urtjusig i sin sotarmundering; svart från topp till tå, en "kurpits" 
på huvudet och dessutom med guldknappar i skjortan!

Vädret var fantastiskt och jag hann med lite pyssel medan jag väntade. Bland annat var jag modig nog att ta mig ner (och in) i de djupare delarna av vår jordkällare; ett ställe jag normalt undviker då källaren bebos av Sveriges hela fauna av spindlar. Även gråsuggor i mängd huserar i källaren (liksom en och annan bagge). I stora klasar har gråsuggorna gemensamt grupphäng ovanpå dörrkanten. Varje gång man öppnar dörren till jordkällaren rasar ett större gäng gråsuggor ner från dörrkanten rätt ner i betonggolvet, en fallhöjd på ca 1,5 meter bildar obehagliga ljud; det är som om någon kastar djupfrysta matbitar i golvet och det rasslar alldeles för mycket för min smak... varje gång jag måste gå ner i källaren och in i jordens innandöme bävar jag för risken att få några gråsuggor på efterslänten ner i nacken. HU!!
Hur som helst; jag blev rikligen belönad för mitt mod i dag. I det ena lilla källarutrymmet stod en träbänk som jag inte sett tidigare. Antagligen beror detta på mitt ständiga fokus att komma därifrån överlevande och obeträdd av spindlar och andra fanstyg. 
Efter en hel del baxande (och kontrollerande att inga djur bodde undertill) fick jag upp denna bänk uppför jordkällarens trappa och ut på gräsmattan. Bänken vägde modiga kilo, oväntad tung höll jag på att knäcka ryggen helt. Men den var stadig! Vilken pjäs! Snabbt var jag framme med skurhinken och grovskurade den hjälpligt:


På tork i solen

Det är en grovt tillverkad bänk vars skiva ovanpå är gjord av ek. Bänken är 0,62 meter hög, längden är 1,22 meter och bredden 0,37 meter. Skivan är hela 8 cm tjock (!) har rediga spår i ytan av ålder och "wear and tear".
 
nästan torr

Efter ytterligare mera slit och baxande lyckades jag få in bänken i min lilla bil (wolkswagen polo...) och slutligen få bänken hemforslad. Nu ska jag fundera på hur jag bäst ska piffa bänken. 

En annan kul sak jag hittade häromdagen i ladan på sommarstället  var en liten metallkula med ring ovanpå. Jag har ingen aning om vad den kan ha använts till men den fungerar numera utmärkt som en liten dörrstopp till ytterdörren i köket:


Kulan har en liten fördjupning i godset som syns till vänster, kanske någon vet vad kulan har varit till?

2 kommentarer:

  1. Dimension Traveller28 juni 2013 kl. 11:03

    Nej, vet gör jag inte, men drar till med en gissning: om den inte suttit fäst vid vristen på en kedjefånge, skulle den kanske kunna ha fungerat som motvikt i ett besman?

    SvaraRadera