lördag 8 juni 2013

Nu testar vi recept från "Buffé" igen! Zucchini-och mozzarellagratäng & sesampanerad kyckling

 En perfekt rätt så här i sommartid är följande recept jag hittade i "Buffé" nr 4 2013, nämligen zucchini-och-mozzarellagratäng (länk till receptet). Det blev verkligen himmelskt! Härligt att variera mot potatis, ris eller pasta till övrig mat. Zucchini är himla god mat och lätt att variera trots att det tar lite mer tid att förbereda den.

  
I den här rätten ska zucchinin nämligen hyvlas med osthyvel och sedan läggas ut på galler eller i ett durkslag för att saltas ur en liten stund:


.... det blir många zucchiniskivor... jag brukar lägga zucchini (eller aubergineskivor) i durkslag och på galler över plåtar för att skivorna ska kunna droppa av. När skivorna är så här tunna brukar en halvtimme räcka innan skivorna ska sköljas av. 


 När zucchiniskivorna var avsköljda lade jag dem på torra, rena handdukar för att torka en aning.


 Slutligen varvade jag zucchiniskivorna (i en smord form) med skivade tomater, skivad mozzarellaost, skivad purjolök och färska basilikablad. På toppen ringlade jag olivolja. 


 Efter 30-40 minuter i ugnen var gratängen färdig och såg ut så här:




Till zucchinigratängen lagade jag sesampanerade kycklingdelar, en favorit sedan barnsben. Så här gjorde jag mina sesampanerade kycklingdelar denna gång:

kycklingdelar, t.ex. kycklinglår med skinn ca 800g
2 ägg
2dl mjölk
salt, peppar
2dl mjöl
2dl sesamfrön (skalade)
smör

Blanda ägg och mjöl i en skål, djup, vispa runt lite lätt. I en annan skål; blanda mjöl, sesamfrön salt och peppar. Doppa kycklingdelarna en och en i 1) ägg/mjölkblandningen, doppa dem sedan i 2) mjöl/sesamblandningen. Se till att delarna är ordentligt täckta med mjöl/sesamfrön. 
Hetta upp en stekpanna och lägg i rejält med smör, stek på medelsvag värme tills kycklingsaften som kommer ut vid provstick är genomskinlig och klar. Rätten är fortfarande en favorit...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar