söndag 9 juni 2013

Söndagsmiddag - Lammfärslasagne med Ajvar Relish och snabb smultronpaj

 Jag har sedan länge varit lite trött på att laga "vanlig lasagne". Den där eviga bechamelsåsen som aldrig räcker till, köttfärsen som alltid smakar likadant.... Jag vet att jag tidigare har lagt ut ett recept på ett lite annorlunda recept på lasagne, och precis som idag var den gjord på lammfärs. Idag gjorde jag en annan twist som jag gärna delar med mig av, den blev underbart god!

Nästan en helt vanlig lasagne. I alla fall till utseendet. 

 Dessa ingredienser använde jag idag till min "Allt-i-ett-sås":

 Ugn 200°

2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad gul lök
400g lammfärs
2 dl creme fraiche
5 dl köttbuljong (=1 buljongtärning + 5 dl vatten som blandas separat i en kastrull)
3 msk tomatpuré
1,5 msk Heinz Chilisås
5 rågade msk Ajvar Relish
1 msk kinesisk soja
Lasagneplattor
Gratängost, riven 
Fetaost, större bit, smulas mellan varje varv

Finhacka den gula löken, pressa vitlöksklyftorna och bryn tills allt är mjukt i en stor, djup stekpanna /gryta. Förbered buljongen:  ta sedan undan på ca 2 dl buljong och häll i egen skål, blanda ner ett par msk creme fraiche. Ställ åt sidan. Detta ska hällas i botten av gratängformen innan lasagneplattorna läggs ner till första lagret.

Ta upp löken och lägg på separat fat medan lammfärsen bryns. Häll tillbaka löken och lägg i resten av ingredienserna (resten av creme fraichen, buljongen, tomatpurén, chilisåsen, sojan och ajvar relishen). Krydda med salt och peppar. Smaka av och låt sedan puttra några minuter. Såsen ska vara ordentligt lös och rinnig.
Smörj en gratängform och häll sedan ner den undanställda skålen med buljong-och creme fraicheblandningen. Lägg sedan ner det första lagret lasagneplattor. Varva sedan lasagneplattor - köttfärsås - smulad fetaost så långt som gratängformen tillåter och/eller som köttsåsen räcker till. Överst: sista lagret lasagneplattor med sista lagret sås får slutligen en rejäl dos riven gratängost på toppen.
Gratinera i ugnen 25 minuter. 

 Lasagne med lagren synliga, jag lyckades klämma ner tre lager lasagneplattor och 
mycket, mycket fetaost.

Lasagnen blev vansinnigt god och ajvar relishen passar så fantastiskt bra med fetaost och lammfärs. Nästa gång kommer jag dock att använda en ajvar relish med mera hetta och sting i, den jag hittade i kylen idag var en mild sort som i mitt tycke var lite lam, även lillebror efterlyste lite mera fart.

Så kom den sista färden för de dyrbara smultronen från frysen idag. Det passar bra för nu blommar smultronen ute och snart är det dags att fylla förrådet igen. Jag kastade ihop en snabb smultronpaj så här:

pajdeg:

ugns 225°

3 dl mjöl
150g smör, skuret i kuber
2 tsk vaniljsocker
2 msk iskallt vatten

fyllning:
320g smultron
2 dl socker
2 msk potatismjöl

I en mixer med knivar; blanda mjöl, smör och vaniljsocker väldigt snabbt, mixa inte för länge. Med vattnet som tillsätts ska degen precis bilda stora smulor, inte mer. 
Häll ut degen i en pajform och passa in degen hjälpligt längs kanterna och på bottnen. Om det finns tillräckligt med deg så spara lite att smula på ovanpå pajen efter att fyllningen är på plats. 
Ställ in pajformen i frysen några minuter (iskall pajdeg blir sprödare och läckrare av att gräddas kall). 
I en skål: blanda sockret och potatismjölet till fyllningen. Ta fram pajformen och varva smultronen (eller andra bär) med socker/potatismjölet ner i formen. Slutligen, smula (eventuellt) resten av pajdegen över bären. 
Grädda i ugnen ca 25 minuter. 


 Vad tyckte vi om denna då..? Tja, kan det bli fel...? Smultron i en paj fungerar bra för mig; däremot har jag lite svårt för stora, mosiga bär som tillagas i ugn, t.ex. jordgubbar eller liknande. Smultronen är små och delikata och smälter fint i munnen. Grädde eller vaniljsås till rekommenderar jag eftersom smultron är ganska "smakstarka" och blir fina med en mjuk, fluffig kombo som grädden är.


2 kommentarer:

  1. Härliga recept,har testat flera av dina tips.
    Såå gott.Gillar bloggen
    Rebecka sa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Rebecka, kul att kunna dela med sig! Ha det gott

      Radera