onsdag 27 augusti 2014

God mat - igen!

Ännu en gång är jag glad att jag tog mig tid att blada igenom någon av kundtidningarna som kommer i lådan. Jag tror att det var ICAs kundtidning Buffé. På en sida var det en reklambild och mycket finstilt kunde jag tyda att receptet för rätten som var fotograferad fanns att hämta på www.arla.se. Rätten på bilden var "Prästostpaj med sikrom och förkt gräddfil" och såg hur läcker ut som helst. Lillebror krävde att rätten skulle lagas redan nästa dag. Det blev en snabb sväng till närmsta mataffär för att bunkra varorna!
Här är receptet från arlas websida:

Prästostpaj
8 pers

125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

fyllning:
150g Kvibille Prästost, riven
2 dl grädde
1 dl mjölk
3 ägg
1/2 tsk salt
2 krm peppar
3 dl gräddfil
1/2 dl majonnäs
1 msk chipotlepasta
1 rödlök
160g löjrom/sikrom

 Hacka ihop smör och mjöl till grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila i kylen ca 1 tim. Sätt ugnen på 200°. Kavla ut degen och lägg den i en ugnsform med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Nagga botten och förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10 min. 
(Istället för att nagga pajbotten brukar jag lägga bakpapper på pajskalet och sedan hälla på torra bönor som vikt. Detta för att undvika att pajdegen sväller upp under gräddning och spricker av fukten i degen samt att pajkanterna får stöd och inte hasar ner. Jag förgräddar i några minuter innan jag tar bort bönorna och bakpappret, sedan förgräddar jag klart några minuter till/ Min anmärkning)
 Sänk temperaturen till 175°. Lägg osten i pajskalen. Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, salt och peppar och häll sedan detta över den rivna osten. Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter. 
Blanda gräddfil med chipotlepasta, majonnäs. Skala och finhacka rödlöken. Vid servering; ställ fram gräddfilssåsen, löken och rom i egna skålar till pajen.

Tips: Chipotlepasta från Santa Maria finns på Tex Mex-hyllan i matbutikerna. Det är en pasta gjord av rökt jalapeño med smak av tomat, kakao och tobak. Såsen är otroligt god och mycket "snäll" trots att den benämns som het.
Rökigheten var väldigt snäll och mild, tillsammans med rödlöken blev det vansinnigt gott till ostpajen.




Vi valde att ha kycklingspett till pajen med tillbehören. Den här rätten var både lättlagad och oväntat underbart god, verkligen en suverän rätt! Det enda vi har som invändningar/klagomål är att den anges vara beräknad till 8 personer. ÅTTA! Vi var fyra. Och pajen räckte PRECIS! Nåja, det är väl det bästa betyget arlaköket kan få...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar