lördag 23 augusti 2014

Sovrumsfönstret

För ett tag sedan påbörjade jag renoveringen av vårt sovrum. Jag har tidigare berättat om taket som jag målade om: 

  
Bara förändringen av taket var fantastisk; i flera dagar kunde jag gå förbi och bara njuta av det nymålade taket... Efter taket var det dags att fortsätta och vi gick vidare med fönstret. Så här såg det ut från början:


Fönsterramens tillstånd var märkligt,  en påbörjad renovering som aldrig avslutades...? Färgen till hälften bortskrapad och eländig. Runt om fönstret satt ett fönsterfoder, en konstig detalj på just dessa fönster då det rör sig om lite djupare fönstersmygar där smygen/öppningen som vätter in mot rummet blir större. På husets övriga fönster finns inte dessa fönsterfoder och vi beslutade därmed att ta bort fodren. Detta var inte snutet ur handen, halva väggen kom farande när vi tog bort träfodret och gjorde oss lätt nervösa:



Efter lite funderande och analyserande inhandlades bruk som Ä.H åtgärdade dessa kratrar med. Säkerligen inte så avancerat för en som är yrkeskunnig i branschen men en utmaning för den ovane med skrivbordssysslor till vardags...


Själva fönsterramen i trä slipade och målartvättade jag innan jag målade den i flera omgångar. Jag undrade flera gånger hur denna hade kunnat lämnats i detta skick, fönstret är otroligt vackert och är dekorativt i sig. Fönstren lämnar jag för i år, att renovera fönster tar tid och det får bli en annan säsong.

Före

Efter; träramen målad med Nordsjö Professional Snickeri, bas vit

Det nymurade/lagade området runt fönstret slipades tillsammans med diverse lagade sprickor inne i smygen. Rummets väggar samt smygen grundmålades sedan ett par varv i vitt. Väggarna kvarstår att slutmåla med en annan färg men fönstersmygen är färdigmålad med vit färg: 

Smygen målad med ALCRO:s Pashmina helmatt väggfärg, vit/bas A



Vi är förundrade och väldigt glada över hur bra det faktiskt blev, vi kunde inte riktigt tro det när vi började!
Nu är golvlisterna målade och de ska få ännu ett varv, sedan ska väggarna målas och sist är det golvets tur. Mer om detta kommer senare.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar