fredag 15 augusti 2014

Improviserad köttfärsgratäng

Jag insåg att det har gått evinnerliga tider sedan jag gjorde ett inlägg om och med mat! Det innebär inte på något sätt att vi har slutat äta här hemma. Sommaren har gett oss oräkneliga tillfällen till att t.ex.grilla men det har liksom inte känts så självklart att redogöra för varenda biff, kycklig-eller fiskbit som vi har slängt på grillen. Vår flytt över halva landet till ett nytt boende med diverse renoveringar har dessutom varit lite mer "actionfyllt" och därmed roligare att berätta om. Men, igår gjorde jag i alla fall en väldigt enkel rätt som jag tänkte lägga upp här. Familjen hade varit på tur större delen av dagen och kom hem alldeles utsvulten. Förutseende nog hade jag under dagen låtit lite nötfärs tina upp från frysen. Min tanke var att göra en snabb slags gratäng med köttfärs, ost och nachos, det brukar bli en succé och den smakar lite olika från gång till gång beroende på dagsformen och vad vi har hemma.  I går blev den så bra att jag måste "spara" den här på bloggen. Här är vad jag använde och hur jag gjorde: 

Sätt ugnen på 200°

Improviserad köttfärsgratäng

500g nötfärs
vitlökspulver
salt, peppar
1 burk majs
nachos med cheesesmak
riven ost (ansenliga mängder)
1 burk (2 dl) gourmet crème fraiche; smak rostad vitlök och timjan
1/2 (ca 150g) burk ICA:s chunky salsa, mediumstark

Fräs köttfärsen i en stekpanna. Häll i salsan och crème fraiche, rör om och låt puttra ihop. Krydda med vitlökspulver, salt o peppar. Häll ner majsen, rör om och blanda ner några nävar riven ost. Häll upp röran i en ugnsform, strö över ytterligare rejält med riven ost. Stick ner nachos runt om i hela gratängen (servera resten av nachosen vid bordet), sätt in gratängen i ugnen ca 10 minuter. Färdigt!

Före gratinering

Tyvärr hanns det inte med att fotograferas efter gratinering; gratängen gick åt på nolltid! Hur enkel som helst men faktiskt väldigt väldigt god! Det som är bra med den här är ju att den går att variera i det oändliga och den mättar ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar