måndag 25 augusti 2014

Japanskt till middag!

Samtliga i familjen har en förkärlek för japansk mat. Oavsett vart vi beger oss på kortare eller längre resor så söker vi alltid upp japanska krogar för att njuta av diverse olika rätter. Det finns ju så oändligt mycket mer än bara sushi, smakerna är så otroligt välkomponerade och spännande! Ofta vill jag försöka mig på att tillaga något japanskt hemma men stöter ofta på problematiken med att få tag i korrekta råvaror. Den klassiska sushin med nigiri och maki lagar jag rätt regelbundet även om den skulle göra en inhemsk japansk sushikock gråhårig av förvtivlan, att lära sig laga sushi lär vara en riktig ädel konst som tar åratal att få till.

 

lånade bilder: nigiri respektive maki


 Men det hindrar inte mig, sushi går ändå att få till smakmässigt väldigt bra även i hemmets vrå vilket faktiskt är huvudsaken. Sen får den ha estetiska fel bäst den vill! 
En annan underbar sushirätt är chirashi sushi, som på svenska kan översättas till "spridd sushi". Denna rätt är nog om möjligt ännu lättare att få till hemma utan att man behöver skämmas. Tydligen finns inget generalrecept för rätten utan den varieras stort i Japan från region till region, säkert beroende på tillgång av fräscha råvaror. Man är alltså "tillåten" att tillsätta sina egna favoritråvaror! Chirashi sushi är kortfattat en skål med nygjort sushiris som toppats av hackade, färggranna råvaror på toppen. I fredags kom jag på att jag skulle göra den - att jag inte har gjort det tidigare! Jag scannade runt bland lite recept och kom fram till "mitt egna", även baserat på den chirashi sushi jag har fått på restaurang.
 En regel med att tillverka sushi i någon form är att den fisk som ska användas ska ha varit frusen i minst två dygn innan då detta gör att man undviker parasiter när man sedan äter den rå.
Så här gjorde jag och dessa ingredienser använde jag:

Chirashi sushi 
4 pers

Sushiris:


 
Marinaden till sushiriset (recept från boken "Det Japanska Köket" av Hideo Dekura, ISBN 91-87680-22-X
5 msk risvinäger
1 msk mirinvin
3 msk socker
2 tsk salt 

Denna smaksättande sås har jag använt till sushi i massor av år, den smakar väldigt fint och gott. 

lånad bild: risvinäger                                                 lånad bild: mirinvin
 
"topping"
lax ca 400g, upptinad skuren i tärningar
tonfisk ca 200g, upptinade bitar (ej tonfisk på burk....) skuren i tärningar
1/2 gurka, hackad i tärningar
1 avokado (mogen!)
ca 200 g japansk omelett, skuren i tärningar
äggula - en för varje portion som ska serveras
halva äggskal - en halva per portion som ska serveras
sesamfrö

Överst till vänster: tärnad japansk omelett, tärnad gurka, tärnad tonfisk, 
nederst till vänster: tärnad avokado, tärnad lax

När det gäller japansk omelett och annan omelett så är det stora skillnader. Jag har aldrig tillagat egen japansk omelett utan mest blivit avskräckt inför detta då det tydligen krävs en hel del kunskap för att inte tala om speciella redskap till detta. Men däremot finns den att köpa, jag hade en påse färdigtillverkad, importerad och klar, jag minns inte var jag har fått tag i denna men säkert på någon av de asiatiska importbutikerna jag gärna ränner i:

 På bilden syns de små "paketen" som alltså är omeletten, här
stoppade med en kudde av ris. Supergott!

Börja med sushiriset; ta 250g (en halv Blue Dragonpåse sushiris) och följ instruktionerna på baksidan av förpackningen. Medan riset tillagas gör såsen/marinaden/smaksättningen till sushiriset: 
 
Värm försiktigt i en kastrull: 
5 msk risvinäger, 1 msk mirinvin, 3 msk socker och 2 tsk salt. Blandningen ska smälta samman, inte koka. Så fort allt har blandats, ta bort kastrullen från värmen. 
När riset kokat klart, lägg det i ett kärl som inte är av metall (jag brukar ha en stor porslinsugnsform). Låt svalna men inte kallna helt. Bred ut riset och häll långsamt ut såsblandningen över riset medan riskornen samtidigt separeras med hjälp av en stekspade/ slickepott i plast eller trä. (Såsblandningen kan dofta lite vasst men det är ingen fara, så fort såsen landar på riset är smaken helt annorlunda från doften i kastrullen).  Riset får inte bli för löst och slabbigt av såsen, ofta blir det kvar lite sås i kastrullen när jag gör denna mängd ris och sås. 
Häll över en näve sesamfrön. Nu är riset klart för att göra sushi!


Dela sedan upp riset i portionsskålar. På varje portion ris fördelas sedan toppingen: tonfisk, avokado, gurka, omelett och lax. I mitten av rätten placeras det halva äggskalet med äggulan i. 


Inte världens bästa uppläggningsskålar men man tager vad man haver.... Äggulan hälls ut och blandas med alla ingredienser vid serveringen.
Det blev fyra rejäla portioner som hela familjen fullkomligt älskade! Det blir till att ständigt se till att ha fisk hemma i frysen för att snabbt kunna planera middagar framöver. En klar favoriträtt!


1 kommentar:

  1. Det här är en kulinarisk sensation. Alla som inte har provat detta bör omedelbart bege sig till närmaste matvarubutik för att bunkra upp. Livet är för kort för att inte ha avsmakat denna maträtt.

    Nu blev jag hungrig. Igen.

    Ä.H.

    SvaraRadera