lördag 20 juli 2013

Mil efter mil tillryggalagda

 

En av de platser på jorden som ger mig känslan av fullkomlighet och lycka är Skåne. Många semestrar har vi tillbringat här och nu, NU är vi tillbaka. Efter en dagslång bilresa med den sedvanliga kaffepausen vid Gränna polkagristillverkning landade vi efter många års frånvaro äntligen i Malmö.

 
 Här kommer vi ha vår bas i några dagar. Vädret sparade inte på sig idag; solen och värmen fullkomligt flödade hela vägen hit.
 Hotellet är underbart, rummet har franska dörrar ut mot bakgården och när jag tittar ut kan jag bl.a. se ner på utomhusserveringen för morgondagens frukost. Jag undrar vilket bord som kommer vara ledigt för mitt morgonkaffe...?


 Över taknockarna på de hus som är lite lägre än vårt hotellrum kan jag se denna balkong med ett fantastiskt balkongräcke. Däremot får jag nog ta ett litet samtal med inneboende om att förpassa skurmoppen till en skrubb så jag kan ta en mer fördelaktig bild...


Malmö är en stad att få inspiration i. Arkitektur, naturmiljöer och detaljer. Även invånarna här kan tydligen också visa lite självironi:
 

Jag kan bli lycklig bara av att se en välarbetad dörr som den här:
 

 ...eller fantisera om att sitta på en balkong som denna med 
ett glas iskyllt bubbel i handen:
 

 ...för att inte tala om korsvirkeshus...här är en av mina stora, 
stora svagheter. Den här fasaden med tegelstenar mellan träbjälkarna är fantastisk!!
 

En annan svaghet hos mig är dessa för Skåne så 
typiska "gatuhus" med stockrosor utanför:


I stekande sol hasade vi in på Stora Torg för en sen middag:


...och väggen strax ovanför restaurangen var täckt med dessa reklammålningar - hur snyggt som helst!


Vi åt en härlig middag på Restaurang Mosaik  som erbjuder en spännande blandning (mindre) rätter från Spanien, Italien, Frankrike, Grekland, Cypern, Turkiet och Nordafrika. Här rekommenderas gästerna att välja två eller möjligen tre av rätterna för en måltid. Underteckand, svensk mästare i velighet och beslutsångest stod inför ett dilemma då varje land på menyn hade otaliga rätter som lockade. Till slut hade vi i alla fall bestämt oss för ett par rätter var och vi åt bland annat följande:
 

Överst till vänster: lillebror valde "Fterouges": cypriotiska kycklingvingar marinerade i apelsin och lime, som rätt nr 2 (överst till höger) "Asparigi con Burro": grillad sparris med smör, basilikadressing och parmesan. 
Nederst till vänster syns min grekiska rätt "Palsétta": marinerat och grillat sidfläsk med rödlök och tzatziki. Min andra rätt, från Spanien, nederst till vänster "Calamares": friterad bläckfisk med citronaioli. 
Ä.H valde cypriotiska "Kolokithokeftedes": zucchinibiffar med mynta-och yoghurtdipp:


samt en spansk "Tortilla": bondomelett med spenat, potatis och tomat. Storebror valde "Palsétta" precis som jag samt grekisk "Skordopsomo"; vitlöksbröd.
Värmen är fortfarande påtaglig trots den sena timmen och hotellet-utan-air condition gör att jag väljer det enda möjliga; välkomnar John Blund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar