söndag 14 juli 2013

Sommar, sommar.... och improviserade fiskbiffar

Förutom ett fantastiskt solsken och värme igår bjöd dagen på härliga utomhusstunder; bland annat besökte vi härliga Borgåsunds Hamncafé nära Strömsholms slott i Västmanland.


Caféet är en personlig favorit som jag redan har berättat om här tidiare, annat kan det inte kunna vara när de bland annat serverar läckerheter som denna våffla:
 


Till middag planerade jag att laga fiskbiffar eller liknande på färsk lax. Väl i butiken på sena eftermiddagen var i princip all färsk lax slutsåld, endast en skamsen laxstjärt låg ensam kvar och jag fick fundera hur jag skulle göra. Jag tog laxbiten men köpte också färska koljafiléer i brist på annat. Sedan for jag hem och satte igång att improvisera. Dessa ingredienser nedan använde jag och så här gjorde jag:

Improviserade fiskbiffar med marinerade potatisskivor i ugn
4 pers, ugn 225°

400g färsk koljafilé, skuren i kuber
270g färsk laxfilé, skuren i kuber
1/2 röd lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, riven
1msk färsk ingefära, finhackad
1/2 kruka färsk koriander, finhackad
2 msk hoisinsås
smör

till ugnspotatisen
1 kg (ca) fast potatis, tunt skivade, skalet kvar
matolja + olivolja, ca 0,5 dl av varje
resten av den röda löken, skivad
2 msk (ca) Hunt's original barbecue sauce
kreolkrydda
salt, peppar

Potatisen förbereds; i en stor skål blandas oljorna, den skivade röda löken, BBQ-såsen och kryddorna. Lägg sedan ner potatisskivorna i skålen och blanda ordentligt så att potatisskivorna täcks av oljemarinaden. Låt vila en stund medan fiskbiffarna tillreds: 

Skär fisksorterna i kuber, lägg ner i matberedare. 


Finhacka den röda löken och riv 
vitlöksklyftan, lägg ner med fisken.


Finhacka ingefäran och lägg ner den också.


Hacka koriandern och häll även ner den.


Mät sedan upp hoisinsåsen och häll ner i matberedaren. 
Hoisinsås brukar finnas på hyllorna med asiatisk mat i 
butikerna. För mig är denna sås oumbärlig i köket. 
 



Mixa sedan alltihop på medelhög hastighet några sekunder, det 
ska precis hinna bilda en färs, men kör inte för länge, då kan biffarna gärna bli för torra och tråkiga!


Låt sedan färsen stå i kylen, täckt med lite plastfolie, minst en halvtimme, gärna mer. Forma sedan smeten till runda biffar /burgare.


Stek sedan biffarna på medelhög värme i rejält med smör, ca 3-5 minuter på vardera sidorna.


Häll upp de lätt marinerade potatisskivorna på en ugnsplåt och stek i ugnen ca 20-30 minuter.


Till maten rörde jag ihop en guacamole; två avokados mixades tillsammans med några droppar citronjuice och en pressad vitlöksklyfta samt salt och peppar.


Ä.H lurade även med en läcker romsås på tallriken och det hela blev en underbar måltid. Resultatet av fiskbiffarna blev verkligen lyckat; framförallt visade det sig att både stor-och lillebror blev helt frälsta. Vem sa att fisk är tråkigt...?


Ett kylt rieslingvin till var inte alls fel:
Loimer Lenz Riesling (79 kronor, nr 4350 på Systembolaget)


1 kommentar: