tisdag 30 juli 2013

"Never eat more than you can lift" (Miss Piggy)

I går önskades det hälsosam och lättsmält mat; Ä.H hade tydligen under sin första semestervecka drabbats av "garderobssjukan". Detta är ett välkänt och utbrett fenomen; de kläder man hänger in i garderoben har plötsligt krympt när de kommer ut nästa gång igen. Vad det beror på är det ingen som egentligen vet (jag har en misstanke om att det rör sig om luftfuktighet och allmänna utsläpp). Möjligen kan sjukdomen i hans garderob har spridits från min garderob, där huserar denna lömska sjukdom för jämnan. 
Sjukdomen kan drabba vem som helst, när som helst och dessutom med en faslig hastighet. Ett sätt att bekämpa sjukdomen brukar vara att den drabbade försöker trimma ner sin egen kropp för att återta herraväldet över kläderna. Så, därav Ä.H:s längtan efter mat som inte främjar gardrobssjukans fortlevnad.

 Under vårt boende i USA köpte jag en bok (bilden nedan) inriktad på hälsosamma recept som speciellt är framtagna för att vårda/sänka sitt kolesterolvärde. Anledningen var att jag själv drabbades av förhöjda kolesterolvärden och av rent intresse läste jag in mig på området. Det finns massor att lära sig och säga som saken men summa summarum är ju att det hela syftar till att hålla "pumpen" i trim så länge som möjligt. Och ändå kunna leva och äta gott under resans gång. 

Boken "Low-fat, Low-cholesterol cooking today" av Betty Crocker 

Med en hel familj som är matälskare i allmänhet och jag själv i synnerhet kändes det trögt när jag nåddes av kolesterolbeskedet. Hur skulle det bli nu, vad skulle vi/jag kunna äta, hur gott skulle det kunna vara? - dessa frågor blev väldigt stora. Detta samtidigt som vi bodde i USA där ALL mat är GOD vart man än går på restaurang, där portionerna är STORA och där smak (och snabba mål) ofta prioriteras över hälsa och sundhet. Rent generellt alltså. Jag kom fram till att vi ändå kunde njuta av livet och laga hälsosam OCH god mat hemma men även våga äta gott när vi gick ut, men kanske att man valde mer strikt vad som låg på tallriken. 
Boken på bilden ovan har visat sig var riktigt, riktigt bra! Jag har inte lagat mig igenom den från pärm till pärm men alla de recept jag har provat har varit jättegoda och samtliga i familjen har gladeligen ätit rent på tallriken. Detta är vad jag lagade igår och dessa ingredienser använde jag, allt enligt bokens recept: 

Fläskmedaljonger marinerade i senap och honung
4 pers

500 fläskfilé
2 msk flytande honung
1 msk ljus, mild senap 
1/4 tsk salt
1/4 tsk örtkrydda (i receptet står det malen kryddpeppar vilket jag saknade)
1 liten nypa paprikapulver
smör att steka i

marinaden:
1/2 dl (lite drygt) vatten
2 tsk (hårt packat) brunt socker (farin)

 

Rensa rent fläskfilén från ev fett och hinnor. Skär 1cm tjocka skivor av köttet. Blanda marinaden: honung, senap, salt, kryddor och rör om ordentligt till en jämn smet. 


Lägg ner köttkskivorna och se till att sidorna täcks av marinaden. Låt köttet marineras minst 15 minuter. 


Under tiden förbereds såsen: blanda det bruna sockret med vattnet och se till att sockret löses upp. Ställ åt sidan, i beredskap vid spisen. 


Ta upp köttskivorna ur marinaden, hetta upp en stekpanna och lägg i lite smör (måttligt...pumpen... glöm inte pumpen!) innan köttet steks (jag stekte i två omgångar då pannan inte räckte till för alla skivorna på en gång) på ganska hög värem. Stek sammanlagt ca 5 minuter och vänd på skivorna max en gång under tiden.


När köttet stekts klart läggs de åt sidan i på ett serveringsfat eller liknande, håll köttet varmt. Sänk värmen i stekpannan och  häll socker/vattenlösningen nästan droppvis ner i pannan så att det bubblar och kokar samman med köttsaften och steksmöret.  Rör om hela tiden och låt puttra ihop upp till en minut. Häll gärna ner en skvätt extra vatten om det behövs. 


När såsen kokat klart så hälls den över köttskivorna: 


Till köttet gjorde jag ett annat recept ur samma bok:

Broccoli & Majsgryta
4 pers

300g (ca) frusen broccoli 
150g (ca) majs
1 röd paprika, hackad 
1 halvstor gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 dl (ca) vatten
2 tsk färsk basilika, hackad
1/3  kycklingbuljongtärning, söndersmulad

Lägg alla ingredienserna i en stor kastrull och hetta upp tills de kokar, sänk värmen och låt stå i ca 5 minuter. 


Även denna maträtt togs emot med öppna armar av samtliga här hemma och gillades. Det blir repris med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar