onsdag 17 juli 2013

Ännu ett fiskbiffsrecept; vardagslyxmat: biffar på fisk och pilgrimsmusslor

För lite sedan tog jag fram högen med små handklottrade recept och hittade ett som jag ville göra (och på så sätt få det handskrivna receptet förevigat på bloggen där det numera är större ordning än i kokbokshyllan). Jag tror att det receptet ursprungligen kom från av Anna Skipper. Då det slog slint i min hjärna vid inhandligen råkade en av huvudingredienserna utbytas mot en helt annan. 
I originalreceptet stod det "scampi" och det är väl självklart för var och en som vet med sig att huvudet lätt kan hamna under armen ibland, att ordet scampi är förvillande lika ordet "scallops"... eller inte...? Så var fallet för mig och jag kom alltså hem med scallops (pilgrimsmusslor) istället för just scampi
 Med andra ord får jag  nog kalla receptet för mitt eget hädanefter; rätten blev dessutom vansinnigt lyckad så jag behöver inte skämmas för det... Jag blev lite paff när jag insåg misstaget men tänkte sedan att det var lika bra att köra på ändå.
Så här blev det och så här gjorde jag:

Asiatiska fisk-och pilgrimsmusselbiffar
ca 4 pers

6 stora pilgrimsmusslor (brukar finnas frysta i lösvikt i butiken)
2 fiskfiléer av gös, torsk eller kolja
1/2 tsk salt
2 schalottenlökar, finhackade
1/2 röd chili, finhackad
2 msk fisksås
saft av en halv lime
1 äggvita
slätbladig persilja, finhackad
smör, olja
 
Torka pilgrimsmusslorna torra, de kan lätt bli blöta när de tinar upp. Skär dem i små kuber. Skär fisken i små, små bitar.


 Blanda dessa i en skål och strö över lite salt. 


Finhacka bladpersiljan, schalottenlöken, chilin 
och blanda i en skål med limesaften.

 

Blanda ner lökröran i skålen med fisk-och pilgrimsmusselköttet. Rör om hjälpligt. I en annan skål; vispa äggvitan till hårt skum.  Vid detta moment kan det passa bra att förbereda vad man vill äta till biffarna; ris, nudlar eller kanske bara en härlig sallad?
Vänd sedan ner den vispade äggvitan i fisksmeten, rör om så lite som möjligt efter detta.  Forma lagom stora och runda biffar på en tallrik, låt dessa vila ca en halvtimme i kylen innan de steks. 
Hetta upp en stekpanna och lägg i lika delar olja och smör. Stek biffarna ca 3 minuter på var sida, de får absolut inte översteka för då blir både fisk och musselköttet torrt och hemskt tråkigt! 
Sweet chilisås till passar perfekt, det något förvanskade receptet blev otroligt gott och alla i familjen har efterfrågat det vid flera tillfällen redan...
Tyvärr uteblev slutresultatsbilden då vi helt enkelt glömde av kameran mitt i ätandet.

Är man inte sugen på fisk och skaldjur kan jag erbjuda annan inspiration från bilden här....


Inspirerande uppmaning på skylt i Flagstaff, Arizona, USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar