onsdag 10 juli 2013

Middagstips! - asiatiska, friterade vårrullar

För den som inte räds lite pyssel kring matlagningen kommer här ett härligt tips på mat. Jag hittade nyligen en av alla dessa handskrivna receptlappar som ligger och svämmar runt i kokbokshyllan vill gärna dela med mig av receptet. Rätten är jättegod men jag minns även varför det är länge sedan jag gjorde den. Rätten kräver en hel del moment och är ganska meckig att göra. Då jag inte vet varifrån ursprungsreceptet kommer kallar jag rätten raskt för...

Mulle Mecks friterade vårrullar
4 pers

250g blandfärs
100g krabbkött på burk
80g böngroddar på burk (typ Blue Dragon)
80g svamp, gärna Shiitake, hackad
2-3 vitlöksklyftor
3 ägg
2,5 msk Blue Dragon soja
4-5 msk Sweet & Sour Chili Dipping Sauce
1 förpackning rispapper, cirkelformade t.ex. Blue Dragon
salt
frityrolja

Först blandas färsen; 2 ägg, krabbkött, vitlök, svamp, soja, sweet chilisås och böngroddar. Ta fram ett  rispapper i taget och doppa det snabbt i t.ex en stor stekpanna som fyllts med hett vatten. Låt pappret bara blötas upp; om det ligger i längre blir det ohanterligt. Lägg det blöta rispappret på en skärbräda och torka försiktigt med ren handduk. Pensla rispappret med ett uppvispat ägg på båda sidor. Ha tålamod - rispappret har en helt egen vilja hur det vill ligga....vika sig....


Ta sedan en "lagom" mängd färsfyllning och lägg i en liten sträng på rispappret.


Vik sedan upp en flik av pappret från botten:


Från sidorna:
 
 
 


 ... och rulla slutligen om den sista delen till en fin rulle:


 Mitt tips är sedan att fästa den sista omslutande rispapperkanten i rullen med tandpetare. Vid friteringen kommer annars rispappret att svälla upp och öppna sig varvid färsrullen "kryper ut". Hetta upp frityroljan (ska vara 190 grader) och fritera rullarna i drygt 5 minuter, ev. mer (prova att skära i en rulle och kontrollera). Ha lock till hands till frityrgrytan om oljan blir överhettad!


Finns bara tålamodet och acceptansen för att en eller annan rulle kan gå åt skogen har man snart en underbar måltid! Till dessa rullar hade vi soja, sweet chilisås och salladstillbehör, otroligt gott!

1 kommentar:

  1. Spanar in bloggen med det goda käket.Bra när procedurerna i matlagningskonsten visas.Lättare att förstå finesserna.
    Purple sa

    SvaraRadera