måndag 1 april 2013

Ångan hålls uppe även efter påskafton...

Här kommer ett recept jag gjorde igår, inget för nötallergiker eller de som vill hålla nere på sockerintaget... men som uppfyller alla krav för de som gillar älskar/inte kan leva utan söta, nötiga, kladdiga godsaker. Receptet hittade jag någon gång under tiden i USA, nedrafsat för hand har det legat här hemma länge och jag har ingen som helst aning om varifrån jag har fått det. Hur som helst, denna paj träffar man på lite överallt i USA och lär vara en specialitét som uppskattas och bakas särskilt i de södra delstaterna. (Liknande recept finns säkerligen i Sverige också.)
  
Till recept med engelska (amerikanska) måttangivelser i cup använder jag alltid amerikanska cupmått, jag orkar sällan sitta och räkna om till volym, gram eller mängd hur mycket det blir i svenska mått. Cupmått brukar finnas i välsorterade köksbutiker här i Sverige. I detta recept har jag faktiskt gjort mig omaket att räkna om måtten till svenska mått, jag har använt några konverteringsmodeller på internet men vill ändå ge en viss reservation för att det kan bli knas. Jag litar aldrig helt på att konverteringen blir helt rätt. Speciellt viktigt är det att känna till att t.ex.  mjöl och socker har olika densitet och således blir olika i mängd/gram när man räknar om 1 cup mjöl resp. 1 cup socker. 
(Jag lägger med receptet i sin originalform med amerikanska måttangivelser men även måttangivelser omräknade till svenska mått.)
  
PEKANNÖTSPAJ
Ugn 175°

Recept med omvandlade måttangivelser:

220g - 280g mjöl (beroende på vilken konverteringsmodell man använder)
300g grovt hackade pekannötter 
170g smör skuret i kuber
75g florsocker
100g brunt socker/farin
100ml flytande honung
150g smör
3 msk vispgrädde

Originalreceptet

3.5 cups grovt hackade pekannötter
2 cups vetemjöl
¾ cup smör skuret i kuber
2/3 cup florsocker
½ cup brunt socker /farin hårt packat
½ cup flytande honung
2/3 cup smör
3 msk vispgrädde


Hacka pekannötterna grovt. Lägg ut pekannötterna på bakplåtspapper på en ugnsplåt. 


Rosta nötterna i ugnen 5-7 minuter och låt dem svalna på plåten som ställs på ett galler efteråt.
I mixer: häll ner mjöl, florsocker och den första mängden smör i receptet (smöret som ska skäras till kuber).   
Med pulsknappen på mixern; mixa försiktigt samman mjöl, florsocker och smör. Blandningen kommer vara väldigt smulig/mjölig och inte sammanhängande.
Klappa ut mjöl/socker/smör-blandningen i en smörad pajform med löstagbar botten, ca 24cm i diameter (lite pyssligt att klappa ut degen som är väldigt lös men fortsätt bara klappa ner degen på botten och kanterna av formen).
Grädda i ugnen i 175° i ca 20 minuter eller tills degen ser gräddad ut. Låt svalna.
I en kastrull: blanda det bruna sockret, nästa mängd smör i receptet, honung och grädde, låt koka upp mycket försiktigt på medelstark värme. 


Rör i de nu avsvalnade, rostade nötterna och när pajskalet är färdiggräddat hälls nötsmeten ner i pajskalet. 


(Mitt tips: blanda ner nötterna i sockersmeten så nära inpå gräddningen i ugn som möjligt; nötterna ska helst vara knapriga, risken med att blanda ner dem för tidigt och vänta på pajskalet kan vara att nöttern blir svampiga i sockersmeten.) 
 
Grädda härligheten i 175° i ca 25-30 minuter.
Låt formen svalna på ett galler. 

 Efter gräddning.


Resultat? Nästan obeskrivligt läcker paj, de rostade nötterna  som smälter samman med den bruna socker/ honungssmaken är helt fantastisk. Dock tycker jag att själv pajbottnen är lite för hård även om den är jättegod; den måste naturligtvis gå att laborera med eller helt enkelt byta ut mot en vanlig mördegsbotten/söt pajdegsbotten. Dessutom var den svårarbetad i formen innan gräddning. 

3 kommentarer:

  1. Ser helläckert ut.Knallbra bagare.
    Gillar sidan
    Sa Lill

    SvaraRadera
  2. I dagens Sweden e de skottpengar på
    överviktiga.Hur ska man förhålla sig
    till alla bloggarens läckerheter?
    Käka eller blunda?
    Purple suktar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Purple, den eviga frågan. Men varför inte njuta av livet medan vi är här på jorden...? Äta med måtta liksom, inte hela tiden - varje dag. Annars går man ju miste om så mycket gott...? Men det vill ju till att man även ger sig själv en duvning på gymmet eller rör sig emellanåt. /Livsnjutaren

      Radera