lördag 6 april 2013

GULDREDSKAP I KÖKET. Oxkinder gjord i crock-pot

En sak som ger enorm avlastning i köket är vår slow cooker/Crock-Pot. Detta är något som nästan borde vara ett basredskap i alla kök då den gör tillvaron så mycket lättare för stressade, trötta och laga-mat-omotiverade människor.


För den oinvigde: Crock-Pot är en slags gryta där man kan ösa ner allehanda grytingredienser, vätska och slå på knappen, lämna i flera timmar och komma hem till en färdig varm maträtt. Hur underbart är inte det en blötkall torsdag i november efter en lång dag på jobbet, griniga ungar och högar av tvätt i tvättstugan...?  
Den här Crock-Poten köpte jag i USA och därför måste jag använda en konverter (för det elektriska) som syns till höger i bild.
Här står det mer att läsa om Crock-Pot. Crock-Pots och andra slow cookers finns att köpa i Sverige till varierande priser beroende på grytans storlek och kvalitét.  När jag valde just Crock-Pot var det efter ganska mycket research; i alla tester osv. hade Crock-Poten visat sig vara väldigt bra/bäst och pålitlig. Vår Crock-Pot är väldigt stor och rymlig, jag tippar på att den rymmer omkring 5-6 liter. 
När jag lagar mat i Crock-Poten planerar jag ett par dagar i förväg sedan avverkar jag den minimala arbetsinsatsen som krävs samma morgon/förmiddag den dag som maten ska ätas.

 Den keramiska insatsen (grytan) till vänster; grytan kan lätt tas ur för diskning. Till 
höger är grytans hölje med det elektriska. 

Det här lagade jag häromdagen med Crock-Poten: 

OXKINDER MED GRÖNSAKER OCH POTATIS
4 personer 

0,5kg oxkinder
1 morot
1 halv rotselleri
2-3 vitlöksklyftor
4 salladslökar
200g champinjoner
1 gul lök 
2 dl matgrädde/vanlig grädde
ca 6 vitpepparkorn 
ett par lagerblad
ett par dl rött vin
1 burk coca cola 
salt, valfria kryddor

Låt köttet ligga framme i rumstemperatur i ett par timmar innan tillagning. (Jag hade fått tag i färska oxkinder vilket är lämpligt till långkok)
Hacka  grovt alla grönsaker och fräs dem gyllene i en stekpanna, det räcker med några minuter. Kasta ner de stekta grönsakerna i slow cookern (grytan).
 

Häll i vätskan (vin och coca cola, inte grädden än), lägg ner kryddorna och en skvätt salt. 


Rensa oxkinderna från ev. fula fettklumpar, bryn det snabbt och ytligt i smör i stekpannan. Lägg ner oxkinderna i grytan och se till att de täcks av vätskan. Lägg på locket och starta slow cookern enligt instuktionerna för resp. slow cooker.


Vid det här matlagningstillfället ville jag att grytan skulle vara klar efter 6 timmar (man kan vanligen välja antal koktimmar). Lyft inte locket under kokningen. Vanligen brukar jag slänga ner t.ex. potatis som ska ätas till men detta glömde jag denna gång och fick koka den separat när jag kom hem igen. 

  Mitt alter ego - jag är lika glömsk som Doris...


Väl hemma efter några timmar doftade hela bostaden av varm, härlig mustig gryta. På bilden ovan har jag tagit upp några köttbitar för att dela upp dem, köttet blir så otroligt mört av den här typen av tillagning att det faktiskt knappt behöver tuggas.
Efter att köttet är färdigt gjorde jag som jag brukar; jag hällde upp vätskan tillsammans med alla kokta grönsaker i en matberedare. Sedan mixade jag samman allt till en krämig sås, hällde i grädden och värmde på såsen i en kastrull. Under tiden smakade jag av kryddningen och tillsatte ev. salt eller peppar.
Resultat? Tja, familjen betedde sig som utsvultna vargar allihop. Det räcker bra som betyg!

3 kommentarer:

  1. Vilken grej!Tänker mig införskaffa.Omedelbart.
    Susanne sa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, hoppas du blir nöjd! Grytan gör livet så mycket enklare.../Livsnjutaren

      Radera
  2. En man vill ha.Verkar häftig.
    Visste inte att den fanns.
    Sandra sa

    SvaraRadera