onsdag 3 april 2013

The Magic of St Nick

En rapport från syhörnan; nu är det ena av de två syprojekten klart.
Jag säger bara, Santa Is In Da Hood.

Upphängt på laduväggen på landet för "känslans" skull (även om solljuset är
lite för hårt just där och då så är det en bra skyltvägg att använda till detta. 

Det här är ett motiv/mönster som jag såg på en quiltshow i USA för ca 3 år sedan och dumt nog skrev jag aldrig ner var mönstret kom ifrån. Jag har gjort flera sporadiska försök sedan dess att hitta mönstret, framförallt i höstas gav jag mig f*n på att hitta mönstret för att kunna beställa. Till slut, via ett amerikanskt quiltforum, fick jag flera svar bland annat från en kvinna i England (!) som hänvisade till en webbsida som säljer mönstret: Quilters Warehouse (designad av Susan Varanka). 

Originalmönstret, bilden lånad från Quilters Warehouse.

  
kert inte ett helt komplicerat mönster att göra själv utifrån de fotografier jag tog på utställningen men i alla fall....jag beställde mönstret och har sysslat med det lite till och från sedan tidigt i vintras. Det tog inte lång tid alls, det var själva kviltningen som var ganska tidskrävande men det var å andra sidan mitt eget val.
Jag valde att inte göra bården med stjärnor och granar för jag tyckte det var lite för mycket.


 Mönstret bygger helt på applikationer. Till julklappssäcken använde jag oblekt 
linnetyg, till kappan och mössan hade jag rött filttyg samt vit konstpäls till kanterna. Till
det något ymniga skägget och håret hade jag dockhår som jag sydde fast i små, små klasar. 
Till bälte och skor hade jag konstläder som jag fäste med textillim. Samtliga tyger (och håret)
 är beställda från eller inköpta i USA.

 Jag har kviltat varje grans gren längs med snön både upptill och nertill för 
att få effekten av djup. Efter ett tag kändes det som om det var väldigt 
många granar....

 Bara dryga 8 månader kvar innan den kan hängas upp. Ho ho ho!

3 kommentarer:

  1. Dimension Traveller3 april 2013 kl. 00:52

    Så fantastisk!

    SvaraRadera
  2. E hen kvar?Trodde påsktanten
    jagat bort hen!
    Lill sa......

    SvaraRadera
  3. Ja,inte längtar då ja dit(julklangen).
    Quilten var fin.
    Sommardrömmaren...
    Gillar

    SvaraRadera