fredag 5 april 2013

Dubbelt överraskad

Häromdagen upptäckte jag en ny pärla att besöka. I Västerås ligger
Vallby Friluftsmuseum, ett ställe tidigare helt okänt för mig. Solen sken så den nästan storknade, påsklovet sniglade sig fram och jag kände att det var läge för en liten tur med lillebror. 
Vallby Friluftsmuseum är som ett Skansen (och här finns även djur) med vackra gamla hus flyttade från olika landsdelar, uppförda och bevarade i ett naturskönt område. 

Den mellansvenska bondgården
Det är öppet året runt, men husen är öppna under den varmare sommarsäsongen. 
Utan större förväntningar (brukar vara bäst så) åkte vi hit och trots lite slask och svala vindar blev det en härlig dag, en oväntat mysig utflykt. Promenadstråk mellan timrade gårdar, hus med gräsbevuxna tak, gärdesgårdar och hagar med djur av klassiska svenska lantbruksraser.  

 Linderödsgris

 Ölandsgäss

 Ett av husen på Bergsmansgården från Grimsö bergsmansby i Ramsbergs socken

 Jag kan föreställa mig Vallby Friluftsgård som alldeles underbart under den gröna säsongen. Varmt, vackert och en picnickorg fylld till brädden med gräddiga ostar, kallskuret, vindruvor och bubbel i glasen...

 Avslappnad, soldyrkande nordsvensk

Stadskvarteret

... till sist, men definitivt inte minst, på detta ställe fick jag en överraskning till, i form av en alldeles speciell butik....

EN QUILTBUTIK??!!

Här finns en för mig hittills okänd quiltbutik; Fröken Flink! Det var med lillebrors djupa suck i ryggen som jag tog trappan i ett steg och klev in i ... mitt andra hem. Inrymt i ett av områdets mest charmiga gamla trähus har en fanstastik kvinna, Barbara, med rötter i Holland, öppnat en bit av himmelriket. Från golv till tak (i och för sig ordenligt låg takhöjd då huset är gammalt) är det fullt av tygbitar, tygrullar, böcker och sytillbehör. Den här typen av butiker är det väldigt ont om i Sverige, framförallt med den mer klassiska quilttygerna som finns här.  Fröken Flink erbjuder även kurser i olika sytekniker m.m.  Utbudet är fantastiskt!
Sonen var tålmodig och tyst och lät mig "ta in" allt som fanns, dessutom blev vi båda bjudna på fika (!) mitt bland alla vackra alster som Barbara själv hade åstadkommit. Jag vet inte hur mycket quilterfarenheter vi hann avhandla vid kaffet innan jag kände samvetet kalla för sonens tålamod  
Tack Barbara för att du tog emot oss så varmhjärtat, vi lär ses snart igen!

Det blev ett väldigt litet inköp hos Fröken Flink, jag jobbar just nu
på att försöka sy upp lite av alla tyger jag redan har men kunde
inte motstå några godbitar.  
 
Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Vallby Friluftsgård. För min del lär det bli en hel del däcknötande med turerna till Fröken Flink i fortsättningen...

1 kommentar:

  1. Härliga röda stugor.Man blir glad.
    Att det sedan finns trevligheter i
    dem också,Ja,
    Lantlollan sa

    SvaraRadera