tisdag 9 april 2013

Gott & Blandat

En väldigt intressant och produktiv dag! Igår la jag in (på bloggen) några bilder på ett renoveringsprojekt; bland annat en bild på det här lilla låsvredet:


Låsvredet fick ligga drygt ett dygn i en blandning av vatten/ linoljesåpa, sedan var det lätt att få bort färgen. Efter lite puts blev vredet så här:


Otroligt vilken skillnad, trots lite rost och slitage är jag väldigt nöjd. Det kändes som om turen var med mig så jag bestämde mig för att våga prova baka biskvier, rakt av! Jag hittade ett recept på en annan blogg, nämligen den härSystrar af socker. Detta är ett recept på hallonbiskvier men jag valde att skruva om det till smultronbiskvier istället för att få njuta av smultronen från frysen igen.

 Fjolårets smultron, fortfarande lika läckra

Jag har aldrig bakat biskvier förut men har ofta funderat på hur man gör. Först gjorde jag mandelmassebottnarna:

 
 Sen gjorde jag smultronsmörkrämen och formade den i toppiga högar på respektive botten. Inga bilder på det - det såg mindre smakligt ut. Sedan fick de smörkrämstoppiga kakbottnarna stelna lite i kylen och jag smälte så småningom chokladen. Och det var här som jag kände hur turen liksom rann av mig lite.... Hur gör de egentligen, bagarna, för att få sådana där tjocka, fina och jämna täcken av choklad över smörkrämen på chokladbiskvierna??
Problemen är följande:
Chokladen ska smältas i vattenbad. Smält choklad = jäkligt varm på människohänder Kakbottnarna har en topp av smörkräm. Smörkrämstoppar som doppas i het, smält choklad = inget vidare. Smörkrämen har en tendens att smälta om man inte arbetar väldigt, väldigt fort.  

 Resultat. 

Jag kom fram till att receptet var helt OK och jättebra. Resultatet blev otroligt, obeskrivligt och ljuvligt goda biskvier. Dessutom jag blev väldigt varse om att jag aldrig kommer att komma i närheten av någon som helst uttagning till Hela Sverige Bakar eller andra tävlingar där estetik är ett av huvudkriterierna. I och för sig är det kanske mindre viktigt...?

Tvärsnitt av smultronbiskvi. Jag vet, det ser... inte så kul ut. Men, så fort 
som möjligt, tänk smultronsmak. Smultronsmak. Smultronsmak.
     
Frågan är bara nu, vem ska orka äta upp alla biskvier i kylen...??
Ett annat projekt som jag påbörjade i går natt var tillverkning av kuddar till gästhuset på landet. Dessa kuddar är tänkta att ligga i en soffa som ryggstöd, det är alltså inga sovkuddar. För en stund sedan färdigställde jag den första kudden: 

Tyget hade jag sedan tidigare, ett favorittyg som jag har sparat och nu kommer det väl
till användning. Franskanten blir en liten pimpning av kudden, lite kul men ganska knölig
att arbeta med.    

Baksidan är inte helt klar, jag ska sy i knappar eller tryckknappar för att kunna
försluta kuddfodralet i öppningsmekanismen som här är tillfälligt nålad.

 Kudden fick provligga läsfåtöljen här hemma. Kuddens storlek är 50 x 50cm.


 Så, då har jag bara tre likadana kuddar till att göra... och sen kanske ett par mindre i något annat tyg som kontrast.

6 kommentarer:

  1. Fina kuddar.Vad blir kostaden om man syr själv?
    Nyfiken!
    Anna..me k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Kostnaden kan man hålla nere rejält; har man tillräckligt med lämpligt tyg hemma redan kan man använda det, annars finns det ju tyger i alla priskategorier att köpa ute. Det är väl det enda som kan variera priset.Vill man satsa på det lite dyrare tyget kan man ju ha det bara på framsidan och sedan ha en enklare, billigare baksida (som jag har gjort på kudden i det här inlägget. Mitt tyg är inköpt för länge sedan och jag är lite snål med det då jag inte kan få tag i det igen.)
      Innerkudde kan köpas billigt på IKEA; där har de t.ex. 50 x 50cm stora dunkuddar för 35 spänn styck. Man behöver absolut inte ha fransband runt om, annars brukar sådana kosta ett par tior per meter att köpa./Livsnjutaren

      Radera
  2. Vadan detta?Kul me renov.
    Fantasin är ett redskap!
    Anna K sa igen..........

    SvaraRadera
  3. Delikata cakes!MMMMMM
    Sus gillar

    SvaraRadera
  4. Tipsa mig om var jag köper stolen!
    Sa Vickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stolen inköpt på Mio Möbler... tror det var förra vintern. Nu när jag kollar Mios sortiment på internet hittar jag den inte, stolen kan trots allt finnas kvar ute i butikernas sortiment. /Livsnjutaren

      Radera