måndag 29 april 2013

Kostcirkeln representerad..? Fylld fjällröding, grönsaksröra & hemgjorda hamburgare med friterade lökringar

Lite mat igen kanske? Inga märkliga saker har passerat oss direkt på det senaste men det gör ju inget. Det enkla brukar ju vara gott också. Däremot lagade jag fjällröding häromdagen vilket var första gången. Och vilket kött det var i den fisken! Helt underbart gott!
 
 ... fiskarna på lit de parade...

Den rara  lokala "fiskgubben" tipsade mig att skicka in fiskarna i ugnen med något gott inuti dem och då gjorde jag mina fyllda fjällrödingar så här:

ugn 225°

ett par stora fjällrödingar 2 paket à 200g Philadelphiaost vitlök och örter 
2 finhackade schalottenlökar 
1-2 msk sweet chilisås
25g (ca) Smör
salt peppar 

Rör samman ingredienserna (utom smöret) ovan till en jämn smet, fyll fiskarna i hela buken. Lägg fiskarna i en smord ugnsform. Bryn smöret i en kastrull, det ska bli riktigt skummigt och brunt till färgen.  Pensla fiskarna rikligt med det brynta smöret. Strö över lite salt och peppar. Gratinera i ugnen i ca 20 minuter. Servera med lämpliga tillbehör. Supergott!


***
Det här med blandade, stekta grönsaker är alltid gott och uppskattat här. Det varierar från gång till gång vad det blir, häromdagen hade jag följande grönsaker: röd lök, röd paprika, sockerärtor, vitlök och broccolin. Jag brukar hacka samtliga och sedan steka dem i olja i en stor gryta, har jag blomkål eller broccoli låter jag just dem ångkoka separat en stund i en kastrull innan de får stekas med de övriga grönsakerna. Kryddor brukar vara ganska onödigt; förutom salt och peppar. Gott till nästan allt!



***
Ibland händer det faktiskt att vi gör egna hamburgare här hemma, just vid det här tillfället använde jag nötfärs till hamburgarna, väl stekt bacon, cheddarostskivor, grova hamburgerbröd och friterade lökringar. Barnen gav mig betyget "bästa lökringarna av alla de hade smakat" på hamburgerior. Kändes jättekul!


2 kommentarer:

  1. Mycket läcker fisk.
    Testar gärna receptet.
    Elsa sa

    SvaraRadera
  2. Vrålgoda recept på bloggen.
    Testar oxå.
    Sa DD

    SvaraRadera