måndag 22 april 2013

I varje hjärta armt och mörkt... Kycklinghjärtsgryta

Ibland i stunder som denna, måste till och med jag erkänna att jag är lite, lite glad för att jag startade bloggen. Vissa av er vet ju hur motsträvig jag var. Nu ska jag försöka vara tacksam (i flera timmar) för beslutet, utan bloggen skulle många spontana och väldigt lyckade måltidsrecept gå förlorade. I går kom Ä.H hem med ett paket färska kycklinghjärtan. Med lätt entusiasm i rösten lämnade han över det med orden "här - visst kan du laga ihop något gott av de här...??". Upp till bevis alltså, jag har visserligen lagat hjärta tidigare men då enbart stora vackra kalvhjärtan. Faktiskt har jag aldrig köpt eller lagat dessa tummetottstora hjärtanen. Det var en hel massa hjärtan i paketet vilket ett kort ögonblick fick mig att inse att det måste ha gått åt en förfärlig massa kycklingar....


Jaja, samvetsbetänkligheter får jag tänka på en annan gång, eller i nästa liv. Som många andra äter jag ju kött, fisk, fågel i allmänhet och det är ju ingen skillnad. Däremot har jag en gräns vid hjärta, ett organ från kroppens inre sida. Njure, lever, bräss eller hjärna får anses vara hur gott som helst men på mitt bort serveras det inte. 
I dag funderade jag lite på hur jag skulle laga till dessa små  livsuppehållande organ. Lite surfande på nätet där jag hittade lite inspiration men inte gjorde mig helt nöjd, lite djupdykningar i frysen och bland kryddorna gav följande måltid, åter skjutet från höften och jag har svårt att uppskatta måtten exakt. Här är vad jag använde för varor...:




Gryta på kycklinghjärta

500g kycklinghjärta 
140g bacon (1 paket)
ett par vitlöksklyftor (rivna)
ett par gula lökar, grovt hackade
1 röd paprika, grovt hackad
3 dl grädde
cajunkryddor, "lagom" då den kan vara stark
gurkmeja, några stänk för färgens skull
salt, peppar
kycklingfond - ca 1-2msk?
Chipotlesås - några droppar
en litet lass med upptinad rynkad tofsskivling (fyndade i frysen)
  
Först hackade jag löken och paprikan, fräste dessa tillsammans i en gryta med den rivna vitlöken en bra stund. Till detta hällde jag ner mitt fat med den upptinade svampen, den rynkade tofsskivlingen.  Sedan hällde jag ner grädden, kycklingfonden, chipotlesås och kryddor. Grönskaksröran fick sedan puttra på svag värme medan jag förberedde kycklinghjärtanen (sköjde dem och delade dem en gång på mitten) och sedan stekte jag dem hastigt på hög värme i stekpanna. När dessa fått lite färg fick de slutligen åka ner i grytan och beblanda sig med övriga deltagare, några minuter bara, annars kan nog risken ha varit att hjärtanen blivit väldigt sega. Nu blev de precis genomstekta och fina, köttet blev fantastiskt mört. Till grytan lagade jag kokt potatis.

 
 Det hela blev väldigt lyckat och alla åt sig fyrkantiga! Vilken tur att jag fick receptet nerskrivet här för det här lär jag få laga fler gånger. Tyvärr är det lite svårt att hitta kycklinghjärta och ännu mer omöjligt att få tag i kalvhjärta vilket är synd. 
På tal om hjärta, lite choklad på den här middagen hade satt guldkant på kvällen...

lånad

2 kommentarer:

  1. Gillar bloggen.Läckra tips på käk!
    Är själv fantasilös på de området.
    Elsa sa......

    SvaraRadera
  2. Inte hjärtan tack.Men annars????????????
    sa Lil

    SvaraRadera