fredag 19 april 2013

Vad vore livet utan god mat... Lammfärslasagne med rödvin & Karl Johansvamp

Bästväninnan gjorde en improviserad lasagne på vildsvinsfärs häromdagen och den var nog den godaste jag har ätit. Lasagne är himla bra mat när den väl står i ugnen och gräddas, dessutom är den oftast väldigt god men vägen dit har en tendens att kännas otroligt omständig. När väninnan gjorde lasagnen på sitt sätt fick jag nytt sug efter att göra lasagne igen själv. I hennes fall skippades den klassiska bechamelsåsen; istället gjorde hon en köttfärs med en sås som fick var en allt-i-ett-sås som varvades med lasagneplattor. Dessutom hade hon inte blandat i de klassiska krossade eller hackade tomaterna, ännu ett plus för mig som faktiskt har tröttnat lite på tomatvurmandet. Dessutom hade väninnan haft i fetaost vilket var en höjdare! En hel del viktiga idéer att spara fick jag med andra ord och i dag kändes det som en bra dag att göra lasagne på och för dagen valde jag att använda lammfärs. 

Här är hur jag löste min lasagneidé idag, måttangivelserna är inte helt exakta då jag sköt det mesta från höften men jag har försökt att göra en uppskattning av hur mycket jag använde av vilken ingrediens.

Spontan lasagne på lammfärs (ca 4 personer)
ugn 200°, tid i ugn ca 30 minuter

400g lammfärs
1 gul lök, finhackad
1 morot, fint tärnad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 chilifrukt, rensad från kärnor och finhackad
2,5 dl grönsaksbuljong
3,3 dl grädde
ca 2 msk kinesisk soja
3 infrusna tärningar rödvin (eller motsvarande mängd rödtjut)
ca 2 msk Bongs kalvbuljong
ca 2-3 dl vatten
ca 2-3 msk Heinz chilisås
peppar
creolkrydda 
fetaost (uppdelad jämt på de olika lagren)
lasagneplattor 
riven gratängost
ett par nävar torkad och smulad Karl Johansvamp
olivolja

Smörj en stor ugnsform. 
Häll ner ca 0,5 dl grädde så att bottnen av formen precis täcks av grädden (detta är för att det första lagret lasagneplattor ska få tillräckligt med vätska för att kunna gräddas mjuka). 
Finhacka lök, morot, chilifrukten och vitlöksklyftorna. Fräs grönsakerna i olivolja tills de mjuknar. Ta upp grönsakerna och gg åt sidan, fräs sedan lammfärsen.



 Blanda ner grönsakshacket i färsen, häll på buljongen och låt småputtra.  Häll ner resterande grädden, rör om. Smaka av med sojan, kryddor inklusive den smulade svampen. Låt färssåsen puttra en stund. Lägg ner vintärningarna (eller motsvarande mängd rödvin om det finns). Färssåsen ska vara rejält lös och "vattnig".
 Lägg ut ett lager med lasagneplattor i formen. Beroende på hur stor form som används, planera att dela upp färssåsen i jämna delar, jag hade två lager färssås till vår lasagne. Bred ut ett lager färssås på lasagneplattorna och ös även på en hel del av den ganska lösa vätskan (för plattornas skull). Smula över fetaost och strö även över några nävar riven gratängost. Fortsätt med nästa lager plattor, färs samt sås/vätska, fetaost och gratängost till sista delen av färsen använts. Spara vätska utan själva färsen till topplagret.
Sista lagret blev lasagneplattor och jag öste dem med den resterande vätskan från färssåsen och täckte gratängen med riven ost. 
Till sist blandade jag ca 2-3 dl vatten med Bongs kalvbuljong som jag slutligen hällde över de översta lasagneplattorna (plattorna måste ha vätska för att kunna gräddas ordenligt).
Gratängen gräddades ca 30 minuter.


Lammfärslasagne
  
  Det är ju tyvärr så att bilder på lasagne är ganska otacksamma att visa upp och den här är inte annorlunda. Jag kan däremot bara säga att detta blev den bästa lasagnen som jag har gjort. Familjen var lyrisk och det var rykande åtgång på lasagnen. 
Iskallt bubbel var väldigt passande till...

Som plåster på såren för den trista lasagnebilden kommer här ett par härliga look-alike-bilder.... trevlig fredag på er!









 

2 kommentarer:

  1. Lasagne på vildsvin.Kan man jaga själv.
    Billigt matkonto!
    Trevliga bilder på familjemedlemmarna
    Gladde Eva Mn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vildsvin är toppenkött, önskar att det vore lättare att få tag i...
      jagar inte själv tyvärr.../Livsnjutaren

      Radera