lördag 16 februari 2013

Böjelser & Begär

 Fantastiske Roy Marsden i rollen som 
Kommissarie Dalgliesh. (Lånad bild)

....nej, tyvärr inga stämningsfyllda, brittiska lustmord som löses av excellente Kommissarie Dalgliesh. För övrigt slår ingen britternas förmåga att leverara kvalitétsdeckare med hög nagelbitarvarning.
Det rör sig om en helt vanlig, slaskig och grå lördag mitt i februari och vad som rör sig i mitt huvud. En halvsjuk Ä.H och några ungar varav två är våra egna - det är en utmärkt anledning att sparka loss en liten smultrontårta. Efter en rejäl måltid vill säga. 
För att bejaka den anglofiliska behovet hos mig gjorde jag en enklare engelsk köttfärspaj. En helt vanlig köttfärs gjord i gryta lades i en ugnsform, täcktes sedan med ett lock av vanlig pajdeg spetsad med några nävar riven ost i innan utbakning. Slutligen plaskade jag över lite uppvispat ägg och lät allt gräddas i ugnen en stund. Dock lagade jag inte "chips" till, jag är trots allt inte brittisk utan kan gärna undvika en total kolhydratöverdos. (Till förmån för efterrätten!)

 "Plupparna" runt om är utsansade hjärtan av minikakformar. 
Mitt på är två hjärtformade hål utstansade ur själva deglocket
 för att släppa ut ånga under gräddning. 

I dag bestämde jag mig för att baka en tårtstomme på ett recept till toscakaka jag har bara för att den kakan är så otroligt god och saftig, bättre än "vanliga" bottnar typ sockerkaka. När kakan var klar och hade svalnat hade smultronen tinat och jag täckte bara kakans topp med dem, sedan skedade jag över gelésocker.
Sedan fick gräddspritsen fick komma till heders men det var allt.
Det måste vara enkelt emellanåt.




Det blev väldigt, väldigt gott måste jag tillstå. Ä.H har redan (måttlighetens ständige härskare till trots) avverkat två stora bitar inom loppet av en kvart...
Måtte bara vintern rasa av sig och ta ledigt mycket snart, så jag kan ta mig ut och fylla på förråden av smultron. 


 Sommar 2012
 
Förra året gick vi ödmjukt ut och samlade smultron på strån innan jag insåg att det blev löjligt; större burkar blev nödvändiga då mängden smultron som vi hittade var ofattbar. 


 Några vändors resultat

 

4 kommentarer:

  1. Magen putar, gott var det.

    Ä.H.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt otroligt härligt att följa dina inlägg! Och alla recept med vedermödor och makalösa resultat... Amaranten, Janelings och alla andra konditorier och matställen, släng er i väggen!
    Dimension Traveller

    SvaraRadera
  3. Viiilka godisar blogen bjuder på.
    Ahhhhhh

    SvaraRadera