måndag 18 februari 2013

God Save The Queen - reseminne del 3

(lånad)

Som den obotliga anglofil jag är kommer jag ibland in i saknar-allt-med-Storbritannien-och-vill-gärna-åka-dit-på-en-gång-humör. Utan att rabbla upp alltför många anledningar till varför så kan jag i alla fall nämna en. Förra året gjorde vi gjorde vi en av många sommarsemestrar i Storbritannien (vilket var tur eftersom vi inte fick en enda droppe regn under tiden där, men här hemma regnade det för det mesta samma period - pilutta er som siade annorlunda). Denna resa tillbringade vi bl.a. ett tag i det sagolika lilla området Cotswolds. 



Att åka in i Cotswolds är som att öppna en klassisk sagobok; här trängs alla vackra, charmiga gamla hus byggda i Cotswoldsten med varandra i ett böljande, grönt och lummigt landskap. Som hämtat ur en bättre brittisk film.


 
 
Less is more - i varje fall här, när det kommer till mindre 
bilmodeller. Stora fläskbilar göre sig icke på de små små 
vägarna i dessa trakter. 

 Något jag tycker oerhört mycket om är skiffertak som dessa: 



Inte nog med att det är vackert här, man snubblar ideligen över små underbara butiker och te-caféer. Och är man i England (eller Storbritannien överhuvudtaget) är ju detta ett måste för en fikaglad svensk.


Det här stället dök upp framför våra näsor och jag var inte sen med att kika lite närmre på vad fönstret frestade med: 
Motståndskraften försvann under noll, det gick inte ens att stava ordet...! Strax serverades familjen hett te och nybakade scones med smör, marmelader och clotted cream (även kallad clouted cream eller Devonshire cream).  

scones, marmelad och clotted cream

Trots många resor till Storbritannien genom åren har jag aldrig stött på clotted cream. Först var jag tveksam och såg för mig någon slags lätt härsken smörmassa som skulle kladdas över brödet men sedan smakade jag på massan. Kanske skulle jag inte ha gjort det utan ha levt vidare, lyckligt ovetande om hur vansinnigt gott det var/är!
När vi lämnade bordet fanns inte en gnutta clotted cream kvar i skålarna, men som tur var hade jag en ursäktande magsjuka bakom mig som gav mig grund till att vräka i mig all clotted cream som fanns...
Clotted cream görs av ren grädde, med andra ord hyfsat "näringsrik". Man kan göra clotted cream själv, här har Arla ett recept: clotted cream. Det finns även att köpa färdig här: English shop, Stockholm.

1 kommentar:

  1. Semestertipset tackar man för.
    Nästa mål kanske.
    Tjaaaa.

    SvaraRadera