torsdag 21 februari 2013

QUILTSHOW i stort format...

Bättre sent än aldrig. Jag har ett oinfriat löfte till alla mina sysystrar (varav ett par t.o.m kom över och hälsade på mig i USA) om att på något dela med mig lite av de quiltshows jag besökte där. I USA är  lapptäckstraditionen lång och djuprotad; med andra ord finns där i dag enorm källa till kunskap och erfarenhet på området. För att inte tala om utbudet av material och tyger...
Allt som oftast ställer man i ordning utställningar i lokaler stora som flyghangarer och mindre, typ gymnastiksalar eller t.o.m kyrkor; utrymme och luft krävs för att kunna göra alstren rättvisa. 


Vid några tillfällen besökte jag en årligen återkommande quiltshow i Southport Congrenational Church i Southport, Connecticut som låg några minuters bilväg från vårt hus. 

(lånad bild av interiören)

Kyrkbänkarna fungerar utmärkt som underlag för de stora lapptäckena, sedan kan man i lugn och ro studera dem närmre och med ett informationshäfte få en massa intressant information om respektive täcke - om man önskar. Det finns ofta äldre, antika täcken som har en lång historia, ibland nötta, trasiga och smärtsamt sköra. Nedan följer en laddning bilder jag har tagit, jag återkommer med mera bilder vartefter i nya inlägg.

Täcke från 1850, helt handgjort och handknutet istället för quiltat. Upphovsmakarens namn saknades.

"Fleur-de-lis On Borders" från 1850. Handquiltad samt applikationer för hand. 
Upphovsmakarens namn saknades. 

 "Grandmother's Flower Garden", ca 1930. Här är 4000 små hexagoner ihopsatta för hand samt att täcket är handquiltat...
Upphovsmakarens namn saknades. 

 "Cathedral Window", ihopsatt för hand och handquiltat av Dora Jennings. 

Detalj av "Cathedral Window"

"Whirlygigs" av Sharon Dina som quiltade täcket på en long arm machine. 

 "Seasonal Sampler" 2006, maskinsytt-och quiltat med applikationer av Peggy Medford

Quilt från förra sekelskiftet, ihopsytt för hand samt handquiltat.
Upphovsmakarens namn saknades. 

"Lone Star" 1988, maskinsytt och handquiltat av Margie Esse

"Log Cabin" 1935 av Alice Vornkahl av återvunna klänningar. Ihopsatt för
 hand samt handquiltad.
 
Okänd bakgrund, enligt utsago troligen tyger från soldatuniformer från inbördeskriget i USA (1860-tal). Upphovsmakarens namn saknades.  

1 kommentar: