onsdag 20 februari 2013

Home sweet home

Klicka på den här bifogade länken (öppnas i eget fönster) för att få "hemlängtan" medan du läser detta inlägg:

Green Green Grass of Home 

 


Då är det klart, mitt stora långtidsprojekt efter ett mönster som heter "Around the Block" från Country Quilts i Kanada. Jag har sytt det en gång förut och väninnan i USA blev så förtjust i det att.... det numera bor kvar hos henne. Men egentligen sydde jag ju det åt mig själv för att jag var helt tagen själv av mönstret. Så när det försvann från min vägg blev saknaden så stor att det bara fanns ett alternativ - göra det en gång till. Och jag skulle faktiskt, faktiskt tänka mig att göra det en gång till, det är nämligen så tacksamt och varierande att göra.
Mönstret är designat av Cheryl Wall som dessutom har en härlig, kreativ blogg; Cheryl-countryquilts.blogspot.se .
Här följer några detaljbilder av täcket; täcket är ca 180cm x 180cm stort, mellanlägget är i vanlig ordning ekologisk tunn bomullsvadd. 
Träden, trädstammarna och vissa blommor är applikationer, andra blommor är broderade. 











 Synd bara att det inte finns plats att ha täcket framme. Men så kan det ju sällskapa med de andra hyllvärmarna som redan ligger i skåpen...

I'm on my way, I'm on my way
Home sweet home, tonight tonight
I'm on my way, I'm on my way
Home sweet home

Texten lånad av Motley Crue

11 kommentarer:

  1. Ursnyggt.Får bra vibbar av din blog.Håller hög kvalitet.Inspirerar.
    Iris

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, glädjande ord! Uppskattar verkligen!

    SvaraRadera
  3. Nyfiken på quiltsömnad..Är de någonting för undert..
    Interesting....Fina ting..
    Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att syssla med quilting/lapptäcken beror ju helt på hur man är lagd och vad man har för vana. Inget ska avskräcka någon för att prova men man kanske bör välja ett mindre projekt istället för ett dubbelsängstäcke. Är man van vid att sy överhuvudtaget är det naturligtvis en fördel. Det finns en uppsjö av information där ute i form av böcker internet och kurser. Tyger har man ju ofta hemma i form av avlagda kläder, fyndreor på tygaffärer eller rent av en eget tygförråd om man är i sytagen.../Livsnjutaren
      PS TÅLAMOD ÄR EN DYGD, detta är inget man gör över en helg....:-)

      Radera
  4. Ser enkelt ut!?Men?
    Vet inget om quilt.
    Undrande.
    Mikaela

    SvaraRadera
  5. Varför inte sälja till hugande spekulanter.
    Miiig foe x.
    Duuuuuuuuuu

    SvaraRadera
  6. Tja, enkelt på ett sätt - svårt på ett annat. Det är TIDSKRÄVANDE, helt klart. Projekt av den här storleken har en tendens att bli liggande i vila längre perioder beroende på årstid, lust och inspiration. Eller rent av väntande på nya tyger, jag beställer oftast från USA där utbudet av lämpliga tyger vida överstiger det svenska. Detta är ju inte ett måste såklart, man kan ta vad man har bara tygerna har samma kvalité och karaktär.
    Att vara NOGGRANN är nästa dygd; följer man ett mönster (som detta med husen) är det avgörande att man verkligen håller sig till EXAKTA mått. Så i detta fallet kan det vara svårt bara för att man är lagd lite som jag, att man har för bråttom och vill få det klart. Såvrt att tygla sig helt enkelt. Sedan är det tiden att quilta som tar längre om man gör det för hand, något jag föredrar men är inte ett måste. Men svårt i sig är det inte med att göra ett projekt som detta,bara man lunkar på lite varligt. Det är inte rocket science direkt...Kan vara en fördel om man har koll på engelska språket och inte är rädd för att räkna om de engelska måtten till svenska. /Livsnjutaren - som ser denna syssla som en ren terapi, tidskrävande eller inte.

    SvaraRadera
  7. Frågan om försäljning till hugade spekulanter (se kommentar ovan) har alltid funnits med i bilden och jag är inte främmande för det. Just det här täcket i inlägget har jag dock gjort för andra gången för att det verkligen ska stanna hos mig nu och inte hamna någon annanstans, som täcke nr 1 gjorde, det stannade kvar i USA nr vi flyttade hem till Sverige. Det tråkiga är ju det här med prissättning; det är nog ingen människa som kan eller vill betala vad det egentligen kostar i tid och material att göra ett sådant här täcke. Naturligtvis kan sådant justeras speciellt om köparen väljer egna tyger som de önskar och kanske köpter in dem dessutom.
    Jag är öppen för förslag, förfrågningar och idéer om stora som små projekt. /Livsnjutaren

    SvaraRadera
  8. Kräng en te mej.Vill oxå ha.Fräckt som f..!
    Tjena

    SvaraRadera
  9. Långtidsprojektet är verkligen vackert.
    Diggaren........

    SvaraRadera
  10. Så himla vackert å välgjort.
    Verkligen Gillar
    Rebecka sa

    SvaraRadera