tisdag 12 februari 2013

Fettisdagens flera projekt


...ja, ord är nog överflödiga...

En flitens lampa har lyst lite ett par dagar (varvat med några punktinsatser på att gräva fram bilen såklart). Jag ville testa en enkel idé jag hade; att sy någon form av mindre förvaring att kasta ner i t.ex. handväskan. Handväskan är ju rena krigszonen, fylld av diverse nödvändiga men irriterande små saker och aldrig hittar man just den sak man behöver när man väl stoppar ner handen och letar.
Hur ofta töms väskan ur i sin helhet för att få fram det man letar efter...?? Ungefär lika ofta som jag får gå och leta efter var jag har parkerat bilen på storköpets parkering, typ var och varannan gång jag handlar...minnet är inte vad det borde vara. (När det gäller bilen har det hänt att jag har letat efter fel bil dessutom; om jag har råkat låna den andra kärran i familjens bilpark har jag gärna glömt detta när jag kommer ut med armarna tunga av matkassar.)
 
 Ett par "prylfickor" till handväskan, de stängs med
 tryckknappar som är sydda på  insidan av locket.

Prylfickan har yttertyg, innertyg och bomullsvadd emellan som sedan quiltats på sedvanligt sätt, innan de har sytts till en prylficka. Kanske hamnar dessa någon annanstans för att förvara mindre saker man inte har en aning om var man ska lägga annars. 
Ett annat projekt jag prövade efter ha sett ett mönster i en gammal lapptäcksbok var små "påsar" sydda i tyg. Kanske helt onödigt men ändå himla bra att ha...så först sydde jag en liten rackare:

 
Även här är det ett yttertyg, innertyg och med bomullsvadd emellan och sedan har dessa tre lager quiltats samman. Stängningsmekanismen är en dragsko med band; här fick det bruna bandet från chokladkartongen från Ä.H:s resa till Berlin (eller var det nu var) komma till tals.   



 Insidan

 Undertill

Sedan sydde jag ännu en påse, fast större, den saknar ännu band som ska inhandlas i morgon. Återkommer med bild på den färdiga påsen så småningom.

5 kommentarer:

  1. Himmel,vilka läckra små prylar.Gillar.
    Rebecka

    SvaraRadera
  2. Behöver du mer bruna band ...

    Ä.H.

    SvaraRadera
  3. Istämmer med Rebecka.Vackra tyger.
    Mycket smakfullt.
    Elsa gillar

    SvaraRadera
  4. Tack Elsa, alltid roligt med positiva kommentarer!/Livsnjutaren

    SvaraRadera