söndag 17 februari 2013

Sunday, heavenly Sunday...

...i godsaksväg i alla fall. 
Äkta hälften ligger för ankar och då finns det ju anledning att skämma bort oss honom. En skatt av inspiration och recept finns i den här boken som jag försöker hålla viss distans till av olika anledningar. 


I och med att den är inköpt i USA är den på engelska så titeln på dagens lilla baktips är helt enkelt Chocolate Chip Walnut Loaf. 
Bokens receptbild ger tyvärr ingen större inspiration men tar man sig tid att ögna igenom receptet känns det desto mer spännande. Dessutom valde jag att göra en liten smakfull gräddhistoria att ha till.

CHOCOLATE CHIP WALNUT LOAF

115g / 0,5 cup florsocker
115g / 1 cup vetemjöl
5ml / 1tsk bakpulver
60ml / 4 msk majsstärkelse
115g / 0,5 cup rumsvarmt smör
2 ägg
5ml / 1 tsk vaniljessens
25g / 1/4 cup valnötter, hackade
rivet skal av en halv citron
45ml / 3 msk chocolate chips
florsocker för att pudra över kakan efter gräddning

Ugn 180°

Smöra och bakform, ca 24 x 10 cm stor. Strö 25g / 1,5 msk av florsockret i formen och skaka så att alla infettade sidor täcks av sockret. 
Sikta tillsammans mjöl, bakpulver och majsstärkelsen - sikta dem tillsammans tre gånger. 
Med en elvisp: mosa/hacka smöret mjukt och tillsätt resterande socker, vispa tills sockersmöret känns fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa in ordentligt så de blandas. 
Vänd sedan in den torra mjölblandningen i tre omgångar ner i smörblandningen, vänd ner försiktigt och rör ej om för mycket. 
Slutligen blanda ner vaniljessensen, valnötterna, det rivna citronskalet och "chokladknapparna"i smeten. Med en slickepot skrapa ner massan ner i den förberedda bakformen. 
Grädda i 45-50 minuter. Låt svalna innan servering. 

Ett tips efter att ha gjort den idag - grädda varsamt. Börja gärna kontrollera kakan med sticka efter 20-25 minuter. För min kaka blev 40 minuter lite väl mycket faktiskt.


Som synes blev det alltså som brödskivor, det ser hur trist ut som helst men smakade himmelskt. Valnötterna tillsammans med krämiga chokladknappar, vanilj och citronsmakerna gifte sig underbart tillsammans. Jag var rätt ute med min idé innan, att ha någon saftigt till. Till den här vispade jag 3 dl grädde medan jag smälte en stång dubbelnougat i vattenbad och som jag sedan blandade ut med grädden. Jag kunde gärna ha tagit två stänger nougat /eller mindre grädde men det blev otroligt gott. På toppen la jag krossade dajmbitar. En värdig söndagsefterrätt helt enkelt!

Jag var egentligen sugen på att göra min egen "Turtle Cake" som vi åt vid en resa till tjocka släkten i Minneapolis häromjulen, men tyckte att den kändes lite väl extravagant....:

Efterrätternas nirvana - Turtle Cake

Restaurangen Café Latte, Minneapolis som säljer den här nära-döden-upplevelsen hävdar (utan att skämmas) att endast ett besök till deras ställe omedelbart tillintetgör all form av viljestyrka och motståndskraft. Och det säger ju säg självt när man ser en sådan skapelse på bild. Vidare framhåller restaurangen att "utbudet av utsökta tårtor och bakverk kommer få gästernas huvuden att snurra och att de oändliga variationerna av cheesecakes gör gästerna knäsvaga och att de kompakta fudgekakorna är så fullständigt orgasmiska att diskussioner om deras dygder bör hållas inom sovrummets väggar". Deras ord alltså. 
Tre lager chokladkaka dränkt i kolaglasyr slutligen täckt av kolasås och toppad med pekannötter. Restaurangens recept finns här: recept turtle cake.
 En annan dag så blir det den här. 

3 kommentarer:

  1. Oj,oj,oj smarrigt och jaaaaaa vill haaaa!
    Karaktären sviker.
    Svullo

    SvaraRadera
  2. Ljuuuvliga läckerheter.Tänker testa rec.
    Lil gillar

    SvaraRadera