fredag 15 februari 2013

Lite ditt och ... lite datt



Väder som dagens lämnar en hel del att önska. Jag har å andra sidan fått mycket nyttigt gjort och inbegriper det tråkiga så som städning, tvätt och disk. Blä! När jag satte punkt för plikterna flydde jag till symaskinen och mitt nya projekt. 

(Lånad bild)

 Jag har inga bilder att visa än men det kommer för det har skett framsteg. Däremot hittade jag ett par bilder i gömmorna på lillebrors lapptäcke jag gjorde i USA:


Här har lillebror varit delaktig; han fick själv välja sex tyger med motiv/stil som han ville ha i sitt täcke. Det blev ett täcke som faktiskt symboliserar hans tankar och levnad under vår tid i USA: cowboys är ju en självklarhet på sätt och vis, det gröna tyget är dollarsedlar. Äpplena (applikationer med filtstygn runt om) är en favoritfrukt han fortfarande har och i närheten där vi bodde i USA hade vi en äppelodling som vi ofta kunde åka till för självplock av äpplen och även persikor; Silverman's Farm . Krabborna står för hans möten med småkrabborna på beachen där vi bodde, ekorrarna hade vi i mängd i träden runt om huset (dock är de inte bruna utan silvergråa där). Bården med tennisrack står för att han började spela tennis där och har fortsatt med det även här hemma i Sverige igen. 
Resten av tygerna valde jag (hela två tyger), färgerna anpassade efter lillebrors tygval för att matcha.



Från det ena till det andra, den här veckan har vi ätit ett par riktigt goda rätter (med lite rester av desamma däremellan). En dag gjorde jag egna mexikanska kycklingfajitas. Om man gillar TexMex så kan jag bara rekommendera att man gör egna istället för att använda Santa Marias halvfabrikat. Det blev avsevärt mycket godare så lite mer pyssel än att klippa upp en påse färdiga kryddor kanske kan överses...?


KYCKLINGFAJITAS

4 personer  ugn ca 175°

400g (ca) kycklingkött: kycklingbröst alt. lårdelar utan skinn=saftigt!
1 gul lök, hackad
1-2 vitlöksklyftor, hackade
Cheddarost, riven ca 400g eller mer... (beroende på hur mycket man gillar ost)
creme fraiche 2,5 dl
grädde (ca 1 dl om det finns, inte nödvändigt)
persilja ca 1 matsked
oregano ca 1 matsked
chilipulver ca 1 matsked
svartpeppar, salt
tomatsås ca 250g (okej; använd färdig pastatomatsås t.ex. Dolmio så slipper man det momentet)
vatten 1,5-2 dl 
tortillas av mjöl
tacosås ca 1 burk (jaja, den är också färdig, jag vet...)

Stek först kycklingen i hela bitar så den nästan är genomstekt. Ta upp och låt vila. Tärna sedan kycklingköttet. 
Stek lök och vitlök mjuka. Häll över creme fraiche, hälften av cheddarosten, persilja, oregano, salt o peppar. Lägg i kycklingen och låt sjuda en kort stund. Häll i tomatsåsen, vatten, chilikryddan. Blanda. 

Lägg ut en tortilla, skopa upp av kycklingsåsen mitt på tortillan och forma till avlång form så tortillan går att rulla ihop/vika ihop. Lägg tortillan i ugnsform tätt ihop så håller de ihop lättare. När alla tortillas är på plats så hälls tacosåsen över och sedan resten av cheddarosten. Grädda i ugnen ca 20 minuter.



En dag skulle jag laga färsk lax och kände att jag ville förnya smakerna lite. Så hittade jag en påse kokosflingor som låg och smög i skåpet, så här gjorde jag:

KOKOSPANERAD LAX

4 personer     ugn 200° (ca)

4 portionsbitar lax, helst färsk....
kokosflingor, några deciliter i en skål
1-2 ägg, uppvispade 

Ta laxen och doppa bitarna i det uppvispade ägget. Rulla  därefter bitarna i kokosflingor. Värm en stekpanna och lägg i smör, bryn laxbitarna runt om snabbt. Överstek inte. Lägg sedan ner de brynta bitarna i en ugnsform och grädda i ugnen 10 minuter (eller mindre, gäller att ha koll då lax inte får överstekas). 
Laxen blev vansinnigt god. Till laxen hade vi ris och ångkokt broccoli.



Jag avslutar med en bild på en människa som verkar ha ett stort mått av självironi. Sådant gillar jag!


2 kommentarer:

  1. Har varit inne på din sida och kikat.Läckra maträtter.Testat på familjen.Lyckat!
    Sömmerskan på bilden verkar cool.
    Purple

    SvaraRadera
  2. Kul att höra; god mat och idéer ska delas och sedan njutas tycker jag. Tack!

    SvaraRadera