måndag 25 februari 2013

Middag i sjukstugan

Utslagen av influensa eller liknande tar jag nu ledigt för kvällen efter att ha lagat middag. Jag måste ändå dela med mig av dagens väldigt lyckade middag här...
Häromdagen sneglade jag som hastigast igenom en av alla reklamtidningar som rasar ner genom brevinkastet. I och med att vi bedriver en nitisk återvinning och skickar allt ner i respektive behållare för återvinning ganska omgående försvann den här tidningen väldigt fort. Men jag kom ihåg något med köttfärsjärpar på spett och att det var ajvar relish i smeten. Det lät så himla gott och jag bestämde mig för att röra ihop det på egen hand. När jag ändå skulle ha ner ajvar relish tänkte jag att fetaost skulle vara gott att ha i också.
 Det blev så otroligt gott och lyckat; här är hur jag gjorde min variant: 

Köttjärpar med ajvar relish och fetaost
ugn 225°

700g blandfärs
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor (jag hackar för det mesta mina vitlökar, på så sätt slipper man den lite mer stinkande doften av vitlök)
1 dl ajvar relish (ca) - i mitt fall hade jag en mild variant
80g fetaost, fint hackad (jag tog en halv burk tärnad fetaost på 175g)
flingsalt, peppar 
grillpinnar i trä

 

Blötlägg grillpinnarna i trä en stund innan så de inte bränns vid ugnsstekningen.


Hacka lök och vitlöksklyftorna fint. Blanda ner ajvar relish och rör om i en stor bunke. Kör i blandfärsen, tärna och hacka fetaosten riktigt fint innan den hälls ner i smeten.

Här kommer fetaosten på oväntat besök ner i smeten
 
Rör om, salta, peppra och ha ev. i en skvätt vatten om smeten är osmidig. 
Lägg en slev köttsmet i ena handen och forma till en avlång järpe. Kör försiktigt igenom en grillpinne och lägg järparna på en ugnsplåt ovanpå bakplåtspapper. När all smet är formad och klar, ge varje järpe en slatt matolja innan gräddning.


Grädda i ugnen ca 10 minuter. 
Till järparna hade vi ugnsstekt klyftpotatis; d.v.s. klyftad vanlig potatis och sötpotatis. Vi har ett par barn som är barnsligt förtjusta i sötpotatis och det är jättegott att blanda vanlig potatis med.

Ugnsstekt potatis-och sötpotatis 
ugn 225°

potatis
sötpotatis 
matolja
vitlöksklyftor
örtkryddor
flingsalt
peppar

Häll ner ett par dl matolja i en bunke, pressa ner ett par vitlöksklyftor i oljan.  Skala och klyfta potatisarna, lägg ner i klyftorna i oljan och rör om med händerna så att klyftorna blir ordentligt oljiga. Ta upp klyftorna och lägg dem på en ugnsplåt, ev. täckt med bakplåtspapper. Ta ett par nypor flingsalt och häll över tillsammans med örtkryddorna och pepparn.


Stek i ugnen ca 35 minuter, vänd gärna klyftorna efter halva tiden. 

Lyckat resultat!
 
Nu ska jag ta mig an Sveriges bästa tidning: Gård & Torp. En fantastisk och matnyttig tidning med härliga och användbara reportage. Om man är lagd åt det hållet vill säga...
 

4 kommentarer:

  1. Nice blog och gott käk.
    Krya på sig hälsning från
    Influ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack - jag blev frisk äntligen! / Livsnjutaren

      Radera
  2. Grym blog.Gillar oxå tidn.,Gård oTorp.Samlar på dem.
    Njut av livet.
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, kul att du gillar bloggen. OCH Gård & Torp! mvh Livsnjutaren

      Radera