lördag 2 februari 2013

QUILTKAVALKAD del 1

"Anniversary quilt" gjord till vår 15:e bröllopsdag
efter mönstret "American Heritage" från Bits 'n Pieces
Jag gillar stjärnor. Mycket. 
(Handquiltad)
 
Dagen har tillbringats med söta syjäntorna på den regelbundet återkommande syjuntan. Det var ett tag sedan jag deltog själv; vilket gjorde dagen extra rolig

Täcke jag gjorde till lillpojken när han var liten och hade 
mindre säng än idag. Tygmotiven utvalda efter hans
favoritintressen. (Maskinquiltad)

Väggbonad "Chickens at my window" gjord efter ett mönster från 
 Cheryl Wall, en kanadensisk quiltare som har bloggen 
Countryquilts blogg och även hemsidan 
(med försäljning av fantastiska mönster m.m) Countryquilts..
(Maskinquiltad)
Söta sysyster A ansåg att jag skulle lägga upp bilder på några av mina quiltar/kviltar som jag gjort genom tiderna. Nå, då kör vi väl...

 Täcke gjort för några år sedan till stora sonen:
 segelbåtarna till minnet av somrarna med      
 seglingskurser i Long Island Sound, 
Connecticut, USA. (Maskinquiltad)

Adventskalender i tyg efter ett mönster av Ursula Riegel,

 Varje december fyller vi paketfickorna med ett par godisbitar
per unge och dag fram till jul.

 En övervakande ängel gjord till nära
 väninnan i Connecticut innan vår hemflytt till 
Sverige. Väninnan som år efter år prövades
till det yttersta i diverse svårigheter
behövde verkligen en vakande ängel.



 
"Bento Box", ett mönster efter Tracey Brookshier
(Maskinquiltad)
 
Liten väggbonad av överblivna tygbitar, eget mönster.
(Handquiltad)

 Detalj av täcke gjort för enkelsäng, mönsterursprunget
okänt. 
(Handquiltat)

 Julväggbonad, (personlig favorit) efter mönstret "Alpine Wonder"  från 
H.D Designs, designer Mary Lou Hallenbeck
(Maskinquiltad)

Enkelsängstäcke efter egen design.
(Maskinquiltad)

Detalj av dubbelsängstäcke, beställningsjobb.
Egen design. (Handquiltad) 

Täcket nästan i sin helhet. 

 En liten väggbonad i matchande tyger önskades också
av beställaren. Mönstret kallas för
"bear paw".

 En 3-dimensionell väggbonad; "Chili Peppers" efter ett 
mönster av Arlene Walsh, Quilters Store Sedona; Arizona.
Personlig favorit. (maskinquiltad)

Väggbonad som numera sitter på en vägg i Minneapolis hos en släktning 
som är tokig i fyrar. Detta är "Penfield Reef Lighthouse" som finns 
i havet i Long Island Sound, Connecticut. Mönstret kom
från "Harbor View Quilts" vars website är nedlagd.
(Handquiltad)

 När släktingen besökte oss under vårt boende i Connecticut
var hennes lycka gjord att få se fyren på riktigt.

 På quiltens nedre hörn sydde jag fast snäckor som jag
själv hade plockat på beachen nere vid Long Island Sound.



Jag tror vi tar mer i ett annat inlägg..?

1 kommentar:

  1. Vad är quilt?Ser häftigt ut.
    Undrande TTTTI

    SvaraRadera