onsdag 13 februari 2013

Produktionsnytt

Uppdatering: igår lovade jag återkomma när jag hade slutfört tygpåsen jag sydde under dagen. Det blev en till idag av bara farten, jag hittade ett par riktigt gamla bitar tyg varav det ena säkert gränsade till antikt i mina gömmor. Det är en av anledningarna till varför det är så roligt att vara en syende person, man har ständigt ett lager som gärna växer med åren, med resor och med ratade gardiner, kuddar etc. Detta tyglager är rena julafton att rota i. 

Här är den lilla tygpåsen gjord av två sorters tyg och ett innertyg.  Själva 
påsen (det mörka tyget) är quiltat på frihand på maskin. I dragskon
satte jag ett band av oblekt bomull jag köpte idag. 



Insidan

Denna påse kommer snart att flytta hemifrån då tygerna är utvalda för en speciell person...
Jag ser nu att bilderna är rent uselt tagna idag, jag beklagar och lovar bättring.
Nästa påse (och sista för idag..) blev den här:


Till den här påsen ville jag använda det blårandiga tyget som jag tror kommer från en gammal madrass, mjukt, vältvättat och mysigt i kvalitén, dock inte helt arbetarvänligt då det var ganska sladdrigt. Tur att det finns stärkelse i sprayburk för att stadga upp tyget... Mellan det blårandiga tyget och innertyget satte jag en något tjockare polyestervadd jag hade kvar till ingen nytta. De tre lagren quiltade jag på maskin. Det vita tyget är något riktigt, riktigt gammalt efter min söta mormor. Superfin kvalité och med kanter som är broderade med vit tråd. Det kändes perfekt att sätta ihop dessa tyger. Till dragskon tog jag ett band av oblekt linne som jag köpte idag. 

Här syns den broderade kanten som jag tog tillvara


Öppningen




Förresten så har jag även påbörjat ett nytt, lite större syprojekt också... kommer senare.   

1 kommentar: