lördag 2 februari 2013

Rättfärdigad traktering

En bra sak med att den Äkta Hälften tillbringar mycket tid på resande fot är (förutom att man inte nöter sönder varandra) att man har goda ursäkter att fira lite extra när man väl ses. Som idag, första gemensamma middagen på över en vecka...! Ä.H önskade god mat, gärna kött med tillbehör. Trött som jag var efter en lång, härlig dag tillsammans med mina syjunteväninnor kunde jag inte alls opponera mig mot planerna på kulinariska utsvävningar, speciellt då jag inte skulle behöva laga dem själv.
Det blev såhär... :

En liten aptitretare med Pata Negra och lantsalami, 
gurkorna fick vikariera för de bortglömda oliverna.

En hejdundrande grönsakskavalkad under konstruktion; stekta
 steklökar, vitlökar, salladslökar, sockerärtor, 
ugnsförvärmd sötpotatis i skivor, paprika, broccoli samt..
 
...lätt förkokta, förstekta klyftade rödbetor som alla 
lades i en ugnsform tillsammans med tärnad 
Fetaost och som sedan fick gratineras ett tag. 

Köttet/huvudnumret; oxfilé som bryntes en aning och
skivades upp, lades i en ugnsform med tryffelsmör ovanpå 
innan det åkte in i ugnen och vände (vi är en familj
som gillar väldigt "ogenomstekt" nötkött....) 

 Köttet som kommit ut ur ugnen igen

 Inte helt tokigt... Skulle kunna bli en (o)vana...

Må Ä.H resa mycket och ofta....!

2 kommentarer:

  1. Vill ha min Ä.H. nära.Gillar de fina recepten.Har testat.GK.
    Elsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har testat Elsa och att det blev gott! Mat är livet!

      Radera