onsdag 13 februari 2013

Sommarhuset igen


När jag ändå är inne i sytagen ska jag kasta ut några bilder på ett par gardinprojekt. Denna gång gäller det gardiner på sommarstället. Inte helt lätt eller självklart med gardinval dit heller när det finns ett oändligt utbud och med mig som slår alla i beslutsångest.  Gardinerna som nu sitter där, färdigsydda, behöver å andra sidan inte vara för evigt utan kan lätt bytas ut när man ramlar över ett nytt tyg man vill ha...
Vårt lilla vardagsrum (liksom övriga rum) fick nya gardiner efter att det renoverats lite.

Först renoveringen av vardagsrummet: 
 
* Gamla spånskivor i taket borttagna och ersatta av vitlaserat trä   

* Gammal linoleummattan borttagen: (den VAR verkligen inget att spara, jag vet att byggvårdarkunniga gärna förespråkar det annars men denna var trasig och eländig och väldigt ful) ännu har vi enbart bara skurat upp det underliggande trägolvet med såpa, dock är golvet inte perfekt, vackert och gammalt överallt utan har nyare plank ilagda på ena delen. Diskussion pågår om golvets utveckling.

* Väggarnas mörkt gröngrå tapet (troligen vald ur en tapetkatalog   från sent 60-tal på sidorna med epitetet "finrum") med märkligt dystert mönster har övermålats med fräsch, krämig färg.

* nya vita golvlister och taklister

Rummet är inte helt färdiginrett än då allt ligger i dvala under vinterhalvåret, men gardinerna kom upp tidigt efter renovering i alla fall. Jag ville väldigt gärna återanvända ett par hissgardiner jag hade sedan tidigare från ett boende vi hade flyttat ifrån. Nu såg jag chansen att ändå få upp gardinerna igen (men inte utan en viss arbetsinsats). Gardintyget köpte jag när jag var på besök hos goda väninnan M som var boende i London för några år sedan. Just denna Londonvistelse var inte enbart för att träffa väninnan utan även en resa för att hitta gardintyg till mig själv. I Londons varuhus och tygaffärer tillbringade jag timmar med att leta och välja. Ett ypperligt tillfälle för en människa med allvarlig beslutsångest att göra en störtdykning ner i velighetens djupaste källa.... jajamän! Men, när jag väl till lyckades välja tyg på Liberty London var jag överförtjust och har sedan dess inte slutat avguda tyget...

 
Överbliven slatt av tyget

För att hissgardinerna skulle passa fönstren på sommarstället var jag tvungen att sy om dem lite då hissgardinerna var för stora för dessa fönster. 
 
Färdig - ena hissgardinen på plats. 

...och när man vill se ut drar man upp gardinen med draglinorna.

Även husets nedre och övre hallar har genomgått en ansiktslyftning. Båda hallarnas väggar var täckta med skivor i en obeskrivligt otrevlig grön färg. Trappstegen hade dessutom en helt egen, högblank grön färg.
 

 Närbild av mischmaschet färger 

Som plåster för ev. psykiska lidanden uppkomna av färgvalen hittade vi pärlspont på väggarna i den nedre hallen under skivorna. Alltså; skivor bort - pärlspont fram, spackla, slipa och måla. Vitt. Huset behövde LJUS. De gamla garderoberna åkte ut ögonaböj och en liten hylla sattes upp på platsen. Denna hylla har konsoler som är likadana som dem vi satte i köket; de har alltså suttit på husets utsida en gång tiden som dekoration. Förre husägarens gamle far var finsnickare och troligen är det väl han som har snidat fram dessa dekorativa saker. 
Någon taklampa i hallen var det inte tal om p.g.a den låga takhöjden, dessutom består en stor del av taket av en lucka som är inbyggd för att underlätta när man ska förflytta möbler upp eller ner till/från övervåningen. Vi valde en lampa från Watt o Veke som sattes på väggen istället. Trappans plansteg kläddes med sisalmatta, formskuren efter respektive trappsteg, en livsnödvändighet då trappan innan var otroligt hal att gå i.

Nedre hallen efter renovering

 Antika lakanet med brodyr får tjänstgöra som gardinkappa i hallen
 
När det gäller den övre hallen fanns ingen pärlspont på väggarna utan endast enkla skivor. Golvet här var målat i samma knallgröna färg som planstegen i trappan. Att lägga om golvet var inte aktuellt då luckan måste kunna manövreras (och redan är tung som den där är). Istället valde vi att måla golvet i en ljusgrå golvfärg. Ovanpå lade vi en måttbeställd sisalmatta som även användes till trappans plansteg. 
Hallen tapetserades med en ljus, blommig tapet från Laura Ashley (inköpt vid en annan resa till London) för att bryta av mot alla enfärgade väggar i huset. 

Övre hallen efter renoveringen

Så var det dags att hitta gardin till hallen, och jag ville gärna "gå blommor fullt ut" och ha matchande gardin till tapeten. Naturligtvis hade detta tyg utgått, men med lite envishet och letande på  Ebay så hittade jag tyget. 

Jag valde att inte sy hissgardiner då huset i övrigt har
 hissgardiner i alla fönster.

 En tillfällig möblering med soffan som har blivit lite
överflödig men bra att ha som avlastningsmöbel.

Bordet är arvegods, avlutat under årens gång och sedan 
vitvaxat. 

Allt för i afton.

7 kommentarer:

  1. Så smakfullt och sååå vackert.Idèinspiration.Där vill man vara.Gillar.
    R......

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla, glädjande att höra! Tack!!

    SvaraRadera
  3. Åh så underbart, gamla minnen väcks. Minns du hur ktroligt varmt det var i London då? Härligt att tyget kommit till så fin användning & det bir sååå fint i stugan. Kramar M

    SvaraRadera
  4. Nää inga minnen av värmen i London då minsann, jag var nog fokuserad på tygerna... tack för komplimangerna! kram

    SvaraRadera
  5. Proffsigt renoverat.Verkligen tilltalande.
    Gillar!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack snälla, så roligt att få uppmuntran!

      Radera
  6. Gillar den underbara countrystilen,som motvikt
    till betonghelvetet som är stort mode.
    Irene i storstan/

    SvaraRadera