torsdag 7 februari 2013

Hatar lite

(Lånad bild)
 
Jag vet inte för vilken dag i ordningen som det snöar igen. Tung, blöt snö varvat med nålstickande, isig snö som blåser från snedden. Det snöar så att man knappt tar sig ut. Jag tyckte faktiskt att det var lite lagom med det vi har haft tidigare, jag har till och med lyckats uppbåda en viss positivism mot allt det "vackra vita". Nu kan jag bara säga "den vita skiten". Jag orkar inte mer. 
Det är lika för alla, jag vet. Men utan någon sommar att tala om (förutom ett par riktigt fina dagar!) kommer gnällspiken fram i mig (batterierna har inte laddats denna s.k sommar).  Speciellt när bästvänninan suttit strandad, strömlös och med sjunkande innomhusvärme, i sitt hus utanför stan. Hur kan någon, någon, se något charmigt i det..? Att gnälla lite gör att man mår lite bättre. Så det så!   

 
 lånad bild. Stackars j**l.

I morse skulle bilen fram. Det tog tid. Det var inte lika illa som för herren på bilden, men det var inte långt ifrån. Först borsta/skotta fram hela bilen för att sedan skrapa ett tjockt lager av sirapsis. Vindrutetorkarna var helt täckta av ett lager is och jag var tvungen att hacka fram dem. Fast utan ishacka... När hela bilen var klar var det dags att börja om igen fast "bara"med borste den här gången. Sedan var det bara att sanera sig själv från all snö och sedan åka fort som fasen innan bilen hann täckas av snö igen. 
Jag blev dessutom utskrattad och jag försökte se vem som hade mage till detta; snöblåsten från tvären kändes som hundra nålstick rakt in i ögonen på ett ögonblick men jag hann ana att en skata satt i trädet intill mig och skrattade så att han måste ha fått ont i magen. Vad hade han att vara glad över??

 
Alla vinterälskare: skulle vara trevligt att få viss förståelse 
för att alla inte älskar detta väglag!

Isbarken ligger tjock på gatorna i staden. Det känns som att åka på en gammaldags tvättbräda. Gropigt och skrovligt så det känns upp i njurarna. Finns det verkligen inga rehabiliteringssponsrade flygresor till närmsta sol och söderhav...? Jag ska nog köpa en lott eller två. Jag behöver semester för att överleva.

lånad bild - kanske fungerar som voodoounderlag. Måste
leta fram lite nålar....
 
GO HOME!!

3 kommentarer:

  1. Håller med om vartenda ord! Hoppas skatj-ln dog av kolik! Ishäxevoodoo kan jag med stor skadeglädje bidra med. När uppfinner någon snöplogar med eldkastare?!
    Dimension Traveller

    SvaraRadera
  2. Mygg,flugor,fästingar,getingar,ormar,odörer från svettiga m
    änniskor.Ja,bara att välja.
    Solskenet

    SvaraRadera
  3. Jaa faktiskt står jag hellre ut med mygg, flugor, fästingar mm för jag slipper vakna, leva och somna med ledvärk och köldskador. Det finns grader i helvetet och för MIG är vintern etter värre än sommaren. Detta piskande snöregnshelvete som aldrig upphör liksom...??
    Fast "problem" med sommaren har vi ju knappast i detta land - det är inga somrar att prata om. Några mygg och getingar? tja, inga problem anser jag. Härligt att man har olika approach ändå. Vi behöver varandra som stöd...eller nytänkande.... eller nått...:)

    SvaraRadera