söndag 10 februari 2013

Helgfröjd och helnöjd



Trötthet och utmattning kan ha olika anledningar. Barhäng, partymingel och nattsudd är ju en anledning, dock inte i mitt fall. Av bekvämlighet, familjelogistik och rent ointresse är jag raka motsatsen till dessa aktiviteter. Den här helgen har jag ägnat mig åt helt andra saker; bl.a. hela fredagen samt lördagen fick jag låna Vovven. Stor hund kräver långa promenader, oavsett väder och vind. 


Timmar av frisk vinterluft och knallande i snö för en ovan, icke hundägare och tillfällig hundpromenerare sätter spår och jag känner idag av muskler som jag faktiskt inte är så vidare bekant med. 


Som tur är har vi bastu i bostaden och aldrig har väl den använts så ofta som nu. Balsam för trötta, frusna leder!


Allt är ju relativt och jag är trots allt tacksam för att vintern är som den är just nu (säkert tack vare för att jag kunde hata ur mig lite häromdagen!) och inte som vintern är för vänner och släktingar på USAs östkust just nu, dränkta i snömassor från Nemos besök i helgen...:

Denna bild kommer från väninnan i Connecticut som tog en 
paus i snöskottningen för att hitta sin bil... 
 
Familjen har varit (och är fortfarande) samlad och matlagning har ju varit oundvikligt. I dag föll valet på en för oss lite ny rätt med boglägg av fläsk. Boglägg ser man inte överallt längre verkar det som, synd; för kilopriset var löjligt lågt, 29:- i ortens lokala storhandel. Denna storhandel är för övrigt fantastisk med sina specialvaror, idag hade de t.ex. lådor med grissvansar till försäljning för den hugade...det är verkligen att ta till vara på djurets alla delar - när det ändå slaktas liksom. 
Förutom bogläggen följde ett gäng grönsaker och rotfrukter med hem och fick sällskapa ner i en gryta för en spontan, rejäl och värmande söndagsmiddag. 


BOGLÄGG I GRYTA MED GRÖNSAKER FÖR DAGEN

4 pers, koktid ca 1,5 timmar

1,5kg (ca) boglägg av fläsk, om svålen är kvar så skär bort den
palsternacka, skalad och hackad i bitar
1 purjo, hackad i bitar
1 gul lök, hackad
vitlök ca 3-4 klyftor, hackade
fänkål, hackad
1/2 rotselleri, skalad och hackad
1 morot, skalad och hackad
1/2 röd chili 
lite vatten, ca 3-5dl
lite matgrädde, ca 2 dl
salt, peppar
kinesisk soja

 Boglägg; rotselleri, gul lök, vitlök, fänkål, purjo, palster-
nacka, morot och en röd chilifrukt som låg ensam 
kvar hemma i kylen

Rensa ev bogläggen från svålen. Hetta upp smör i en stor gryta (jag önskar att jag hade en större som sagt...). Fräs bogläggen i smöret så att köttytorna runt om blir brynta. 

 

Ta upp bogläggen och lägg åt sidan medan grönsakerna och rotfrukterna fräses: 
börja att steka löken, vitlöken och purjon i nytt smör. Ös i resten av grönsakerna och stek en stund. 

Lägg sedan i köttet igen. Häll på vatten, mängden beror lite på hur man själv vill ha det men köttet bör nästan vara täckt av vätska när det ligger i grytan.

 
Låt allt koka på lagom värme o ca 1timme - 1,5 timmar. Förbered vad som skall ätas till under tiden (i vårt fall kokt potatis). 
Ta upp köttet och låt svalna en stund. Ta upp alla grönsakerna med en hålslev och lägg i en mixer med skärblad; häll i några deciliter av vätskan från kokningen också. Mixa ordentligt så inga bitar eller klumpar är kvar. Under tiden mixern går kan man tömma ur resten ur grytan, den kommer strax till användning igen: 
när grönsakerna och vätskan har mixats till slät massa hälls den ner i grytan som nu ska vara på svag värme. Häll i matgrädden, krydda och smaka av med salt, peppar och soja. En klick smör är inte ovälkommen heller, i övrigt finns massor med utrymme för personliga önskemål om kryddningar. Om smeten känns för tjock kan man enkelt blanda ut den med mer matgrädde eller/och vatten. 

Ser det trist och fattigt ut utan ett berg av grönsaker?
Betänk då vad som göms i såsen...

 Det enda som skulle kunna fullända måltiden är en hederlig efterrätt av typen chokladpudding, paj på bär med vaniljsås eller liknande. Jag försökte minsann leda in tankarna på det spåret men Ä.H som står för (en outhärdlig) måttligheten i familjen lyckades styra bort mig därifrån.

3 kommentarer:

  1. Denna fyrstjärniga restaurang måste besökas omgående.Den ligger väl i storstadskvarteren.Bra konkurrent till Operakällaren.
    Grand h.

    SvaraRadera
  2. Bloggen har en mysfaktor.
    Irene

    SvaraRadera