måndag 4 februari 2013

Hello Asia!


I vart och vartannat hem finns en bibel eller kanske flera..? Jag pratar inte om den klassiska svarta boken (av sakral karaktär) utan  en bok (eller flera) som man inte riktigt kan klara sig utan. En bok man ofta/ständigt återkommer till oavsett dagsform eller väderlek. 
För att man behöver den helt enkelt. 
Jag har några sådana varav den här är en av dem: 


Den här boken har räddat, kryddat och piffat till många dagar hos oss. Om fantasin över matlagningen tryter och/eller om lusten till något exotiskt faller över en - då finns den där, ett stöd som aldrig sviker. Här finns det massor av tröst, smaker och idéer!

Jag är lite av en periodare... jag hamnar ofta i perioder då jag lagar nya asiatiska recept flera dagar i veckan. Exotisk mat i allmänhet och asiatisk mat i synnerhet är mina favoriter.
Jag botaniserar bland hyllorna på ICA och letar specialaffärer för asiatiska varor som inte finns i vanliga affärer. Nu anar jag att jag är på väg in "i en period" igen. I dag blir det en rätt baserat på strimlat fläskkött med sockerkristalliserad ingefära, bok choy och choy sum (gröna sakerna på bilden).


En annan rätt som ständigt står på topp 10-listan i vårt hem är 
Sukiyaki och kan behöva planeras några dagar i förväg. Ingredienserna (grönsaker i mängd samt supertunt skivad oxfilé/entrecote) tillagas tillsammans i sukiyakisås (finns färdig att köpa från Blue Dragon) i en järngryta. Det finns speciella grytor med en liten tillhörande brännare att ha under grytan så grytan kan stå på själva matbordet medan maten tillagas (grytan kan även heta fonduegryta).

Innan tillagningen; tunt skivat kött, strimlad salladskål, 
morötter, purjo, svampar och gul lök. Variationerna
kan vara många. 

För att få köttet riktigt tunt brukar jag ringa till min lokala kötthandlare och be dem hjälpa mig; köttbiten bör frysas en stund för att bli lite fastare i strukturen innan det skivas (om köttet är helt tinat blir det bara slarvsylta när man skivar). Sedan kör de ut tunna, tunna köttskivor åt mig med sina specialmaskiner. Av den här anledningen är det här ingen rätt man spontant ställer sig och lagar när man har tidsbrist. 

Här syns den lilla brännaren kika fram under grytan. 
 
Det är som med all "plockmat" (man sitter och lägger i maten allt eftersom och plockar upp när det är färdigt, vilket tar lite tid) = man äter tills det tar slut och utan att tänka på eller känna efter när man är mätt. Den här rätten slutar alltid med en total paltkoma...
Kanske dags att köra den igen till helgen...? Ä.H är ju på resande fot igen så då det är ju läge att "unna oss" något extra...

2 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott.
    Mowgli

    SvaraRadera
  2. Asien är på allas läppar just nu och i varje mans gom. Leve chilin!

    SvaraRadera