fredag 22 februari 2013

Tankar från ett hotell

Huttrandes och halvsjuk sitter jag med familjen på ett kallt hotellrum norröver. Skidbackarna hägrar för merparten av familjen, dock inte för mig. Jag undviker benbrytarövningar av .... ren feghet samt att jag känner visst ansvar mot mina medmänniskor; jag vill inte vara orsaken till att utlösa laviner eller andra naturkatastrofer ute i backen vilket jag är övertygad om att jag skulle göra om jag var där.  
Hotellrummet inte bara är kallt som ett kylskåp; inredningen går i sterilt svart, vitt och krombensförsedda stolar. Rummets golv är ett kyligt laminat som gör att en viskning låter som ett lejons rytande i ett kaklat badrum.

Lite annat var det mysiga hotell vi bodde på för en tid sedan; Aspa Herrgård i Närke.

 Aspa Herrgård, Närke



Vi hade anledning att fira lite och valde att resa bort för att slippa stå och röra i grytorna själv. Omhändertagna blev vi minsann. Se bara menyn:



 Förrätten

Varmrätten

Efterrätten

En liten pärla, avsides belägen mellan Tiveden och Vättern i härlig  natur. Själfullt, gammaldags, lite slitet men väldigt charmigt. Hit åker jag gärna igen....


 



4 kommentarer:

  1. Inte bloggarens cup of tea med skidsemester!
    Jo men visst???????

    SvaraRadera
  2. Åh va härligt att se lite sensommarbilder, och få läsa om att ni fick ett fint minne ni kan se tillbaka på i vinterkylan:) Tack för väldigt fina ord! De gjorde min dag! ... Ps vi vet att det är lite naggat i kanten i våra faciliteter och vi jobbar hårt för att fixa till det där sista så mycket vi bara kan. :) Det verkar ju dock som att er helhetsupplevelse blev ett fint minne, och jag ser fram emot att välkomna er till oss igen och visa vad som hänt hos oss sedan ert senaste besök! Varma hälsningar, önskar Sofia Lindholm VD Aspa Herrgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofia - vi har enbart positiva upplevelser med charmiga Aspa H! Så fridfullt, tyst och vackert, vi gillar att det finns patina och historia i väggar, golv och möbler (mao slitet=charmigt men ordet kanske fick en negativ klang i mitt inlägg vilket inte var meningen). Mer atmosfär och känsla än helt nyinrett/nybyggt. Vi blev så väl emottagna och fick personlig "välkomsthälsning" med ätbart innehåll på rummet dessutom...maten fantastisk. Som sagt, vi kommer gärna tillbaka!!
      Varm hälsning, Livsnjutaren med Ä.H

      Radera
  3. Trevligt när Aspa Herrgård hör av sig till blogen.
    Dit vill man ju resa.Tål att tänka på.Sommarplaner.
    Anton me brutta

    SvaraRadera