måndag 7 januari 2013

ALLA DESSA VAL


Leverantör: Midbec, "Elements"

Ett hus på landet, en stuga med tillhörande gäststuga, mitt ute i det svenska jordbrukslandskapet; det är vårt lantställe. Förväntansfullt inköpt för några år sedan, nedgånget och sjavigt men naturligtvis med ”stor potential”. Ett ställe som kräver visst renoveringsbehov. Även om förre ägaren, en gubbe, kunde bo där hela sitt liv med oförändrad standard. Men han var ju gammal, jättegammal. Han var ju nöjd med att ha sitt gamla utedass (och visserligen på senare dagar indragen vattenklosett  vilken inte behövde användas i onödan för då gick det ju åt vatten när man spolade), vedkaminer och hemska målarfärger (enbart inköpt på lägsta reorna och okritiskt kombinerade) nödtorftigt målade på plywoodskivorna som var uppspikade i hela huset.

Under årens gång har vi företagit renoveringar, större som mindre. Nu har turen kommit till det lilla gästhuset på gården. Den har ett enda rum på ca 18kvm.
Vi har planerat att lägga nytt och väggarna ska få nytt liv (för hur kunde folk välja tapeter som dessa förr i världen??). Taket ska bli nytt. En renovering i all enkelhet alltså. Vi ska inte ens göra den själva. Så det borde ju bli jättelätt.
Tills det kommer till alla val och beslut; hur ska rummet se ut? Vilken stil? Ska vi ha ett tema??
Det är ju en sak som bara inte går att förutse på en kvart. Inte ens på en timme eller ens en med en veckas betänketid.
Det blir nästan som en ångest och den är självpåtagen, jag vet. Det är samtidigt underbart.
 För mig är bara tanken på att ett rum ska inta ny form en kickstart för tankarna som börja mala. Jag tänker teman, stilar och undrar hela tiden över just det här rummets slutliga fulländning. Under tiden har jag en lätt inneboende skräck för att jag faktiskt ska missa något eller (gud förbjude) välja fel när det kommer till tapeter och detaljer. Att jag under letandes gång missar några riktigt bra alternativ (för gräset kan ju vara grönare bakom hörnet i en annan katalog). 

  
Leverantör: Midbec, "African Queen"
 
Nyduschad, förväntansfull och ensam (inga uttråkade barn i släptåg) stegar jag häromdagen in i lokala ortens tapet- och färghandel. Här finns ALLT. Det känns som hela jag hoppar ner i en enorm chokladask och det är praliner med nya smaker överallt.
Jag gör ett överslag över antalet tapetkataloger som bjuds – ca 450 kataloger. Som tur är vet jag ungefär redan innan vilka leverantörer som är mest intressanta samt vilka jag kan rata utan att ens öppna katalogerna (jag har självklart  suttit många långa kvällar med datorn och scrollat bland tapetleverantörer redan). 

Leverantör: Zoffany, artikelnr ZO159-04



Väl i butiken försvinner jag in i en skön bubbla för mig själv och jag grottar in mig alldeles, alla de kroppsliga behoven förträngs och ideligen ramlar nya idéer och känslor över mig, stilar ändras i huvudet och hjärtat bultar av iver. Naturligtvis måste jag ju ta kort på de tapetprover som faller inom ramen ”aktuella” eller bara ”tänkbara alternativ”.  Skriva upp leverantör, tapetnummer, färgnyans. 

 
 Leverantör: Midbec, "Factory"

Jag vill ju ta hem och titta vidare, känna efter. För att sedan gå tillbaka en annan dag, titta igen. Förhoppningsvis rata större delen och bara ha ett mindre, alldeles otroligt läckert urval kvar.
Varför göra det så svårt för sig då? Varför inte bara ta det lättaste; öppna en katalog från Boråstapeter och bestämma att ”i denna katalog SKA jag hitta något”. Redan innan liksom.
Svaret kan sammanställas i dialogen nedan.
In i butiken kommer ett par tillsammans.:

Kvinnan (suckar något uppgivet vid åsynen av mängden tapetprover som hänger längs väggarna) säger till mannen:
”Jaha XX, vad tycker du … vad vill du ha för tapet..?”

Mannen (stirrar mest överblickligt) säger till kvinnan:
” Tja … jag vet inte, jag tycker alla är lika fina. … så det är väl bara att ta någon…?”

PANG!! En rak höger placerades rätt i ansiktet på honom från mig – rent mentalt. Är karln rubbad?? Han kan inte på fullaste allvar svara så?!
Han ska åtminstone ange en stil, ett tema, en känsla eller åtminstone ange vad han inte kan tänka sig. Jag menar, alla har vi väl preferenser? Favoritfärger eller färger att avsky? 

  
Leverantör: Colefax & Fowler, "Berwick" ur Marchwood Wallpapers
 
MAN STÄLLS ALLTID INFÖR ALLA DESSA VAL, man våndas och plågas. Och egentligen vill jag inte ha det annorlunda. Tänk vad träligt om det bara fanns en handfull tapeter att välja bland.
Röd eller grön mjölk ?? I går ville jag ha grön mjölk men det  kan hända att jag faktiskt ändrar mig från en dag till en annan. Grevé-eller Herrgårdsost..? Vit chokladglass eller vanljglass..? Det kan ta väldigt lång tid att göra även de enklaste inköpen ….

Nähä, det är tydligen ”bara att ta någon”. 

Leverantör: Designers Guild, Ottelia Orchid
Jag kliver ut ur butiken, 2,5 timmar senare. Den nyduschade fräschören har försvunnit, jag transpirerar som efter en rask promenad, kinderna har antagit en brandbilsröd ton av letandet. Törst och hunger uppträder närmast akutartat och benen darrar.
Väl hemma berättar jag att jag har kommit på nytt tema (igen) och viftar ivrigt med kameran. Nu ska det minsann tittas på tapeter tillsammans! Jag låter meddela att jag har svarvat ner tapettankarna till en smalare väg med några få alternativ och att jag ”i princip” bestämt mig. Fast bara nästan. Äkta hälften är som vanligt väldigt förstående, dock får jag kommentaren att ”nu blir det dyrt”. Så fort jag ska ha tapeter hamnar vi ofrånkomligen i det dyrare spannet sägs det. (Jag tror inte på  det i och för sig.)
Eftersom vanliga Boråstapeter inte är aktuella denna gång heller, rör det sig om lite mer ”udda” tapeter. Naturligtvis dyrare. 
Det måste ju kännas rätt!
Det gäller ju att sticka ut, göra något speciellt, något udda. Ett statement helt enkelt?? Jag kan ju inte rå för vad rullarna kostar.
Som tur är rör det sig ju bara om ett enda litet rum i en liten gäststuga på lantstället.

Men nu har jag bestämt mig. Nästan. Vilken det blir avslöjas inte nu :)





1 kommentar:

  1. Tjing, ser fram emot resultatet med spänning. Kan man få ett litet utomhus foto på lillstugan så man kan sätta igång fantasin?
    Och tapetelände ja... Dottern ska ju ha en vägg tapetserad, det hon vet med bestämdhet är att det skall vara i "duck egg" och helst från Laura Ashley. Jag tror vi har inhämtat prov från varenda tapet med ett stänk duck egg från butiken här i stan. Fortfarande inget beslut och tiden går. Fick jag bestämma själv vet jag vilken på stört, men en ombytlig 10-åring låter sig inte stressas...;). kram M

    SvaraRadera