söndag 13 januari 2013

Bemärkelsedag

Vi har en bemärkelsedag i närmaste släkten idag. Inte för att den kommer firas, men om den skulle ha firats kunde vi ha gjort en tårta jag gjorde vid ett annat tillfälle; nämligen en chokladtryffeltårta. Eftersom choklad har en direkt hälsosam effekt på människroppen anser jag att man inte ska ta några genvägar; använd endast choklad av bra kvalitét. (Och gör det gärna ofta!)
Jag har ingen aning om vilket recept jag har följt, vanligen brukar jag improvisera runt lite mellan olika recept jag hittar, välja ut det som låter bra och godast. Här är i alla fall ett enkelt, basrecept som fungerar: 

CHOKLADTRYFFELTÅRTA
8-10 pers (??)

Ugn 175°. Förbered en ugnsform med löstagbar botten, 24cm i diameter med att smöra och bröa formen (kanterna) samt lägg bakplåtspapper i botten.

kakan:
150g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
ströbröd
bakplåtspapper

tryffeln:
2 dl vispgrädde
25g smör
200g mörk blockchoklad 

till servering: 
vispad grädde, antal dl beroende på hur många som ska avnjuta kakan så klart.


KAKAN:
Smält smöret (till kakan) i stor kastrull. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner socker, kakao och vaniljsocker. 
Tillsätt äggen ett i taget och sist vetemjölet (sikta i mjölet för att undvika klumpar). Häll smeten i formen. 
Grädda kakan i mitten av ugnen ca 20 minuter. Låt kallna. 

TRYFFELN:
Koka upp grädde och smör. Ta från värmen och rör ner chokladen delad i mindre bitar. Låt smälta försiktigt. Rör om och se till att allt blandas och bildar en tjock, jämn konsistens. 
Häll tryffeln över kakan (som fortfarande ligger i sin form), låt stelna i kylen några timmar. 

Vid serveringen senast smälte jag ren blockchoklad och använde en bakpensel som jag målade på den smälta chokladen på (rengjorda) färska rosenblad (fråga i närmsta blomsterbutik) som sedan fick stelna i kylskåp. När chokladen var stel drog jag försiktigt bort rosenbladet och fick kvar ett rosenblad i choklad att dekorera med (tillsammans med färdigköpta sockerdekorationer och en camé gjord i choklad).

4 kommentarer:

  1. Tjusigt! Jag tror du får göra ett you-tube klipp för attvisa hur man gör blad dekorationen för oss med begränsad förmåga. Kram M

    SvaraRadera
  2. OK, då kommer det i ett inlägg med bilder och inte youtubeklipp då undertecknad inte är ett Hollywoodmaterial... :)

    SvaraRadera
  3. Undrar hur du fick loss kakan med den smälta chokladen från formen utan att choklad locket sprack..? Tips?
    xx

    SvaraRadera
  4. Fin kaka får gärna uppvakta
    miiiiiiiiiiig.
    Alicia

    SvaraRadera