fredag 4 januari 2013

VIVA ITALIA!

Som alla andra dagar måste vi äta middag, så även idag. I dag blev det lite av en favoriträtt som har lagats vida några tillfällen som dessutom är otroligt okomplicerad.
Jag hittade originalreceptet förra året i en relativt nyutgiven kokbok; "Två Hungriga Italienare" (Tukan Förlag 2011). Naturligtvis har min klåfingrighet nått även detta receptet: lite kryddor tillkommer och/eller görs om allt eftersom - beroende på tillgång och efterfrågan vid tillagningstillfällena. 
Som den vitlöksmissbrukare jag är fick denna fantastiska ingrediens komma på besök och inta en avgörande roll i dagens rätt.  



receptet enligt boken:

POLLO CON CARCIOFINI, CIPOLLE, PATATE E ROSMARINO
/Kyckling med kronärtskocka, lök, potatis och rosmarin/ 6 personer

Ugn 200°
ca 8 små kronärtskockor (burkskockor går också bra, konserverade i VATTEN, ej saltlag!) ansade och skurna i bitar
1 3/4 kyckling delad i bitar (jag brukar använda en "platta" t.ex. kycklinglår)
1 stor silverlök
1 kg färskpotatis, borstad och delad i halvor eller bitar beroende på storlek
2 tsk rosmarin, samt några kvistar till garnering
6 msk olivolja (tillägg om olivoljan: jag håller mig aldrig till exakta mått utan använder sunt förnuft!)
salt, peppar



eget tillägg:
I dag hade jag ingen rosmarin till hands utan lite andra gångbara kryddor, det dög utmärkt. 
Vitlök - vitlök - vitlök - jag tror jag finhackade 4 klyftor.  Vitlök har enbart goda egenskaper förutom att vara vansinnigt gott, om inte annat håller det vampyrer och diverse andra oinbjudna gäster på avstånd.
Lägg kycklingbitar, kronärtskocka, lök och potatis i stor långpanna (tillägg: jag grundar alltid med potatis, lök och kronärtskockor först som sedan får en rejäl slatt olivolja över sig, idag tillkom dessutom vitlökshacket. I dag fräste jag på kycklingbitarna först i en stekpanna för att uppnå en maximal krispig yta innan jag lade på kycklingbitarna på grönsakerna i långpannan/formen).

Ugnsform med maten vid tidigare tillfälle 

 Sätt in långpannan i ugnen 30 minuter. Ta ut den, blanda ingredienserna ordentligt (använd slev den här gången!) och ställ tillbaka den i ugnen i 30 minuter till, varefter kycklingen bör vara genomstekt och potatisen mjuk.

Rätten färdiglagad vid tidigare matlagningstillfälle

Dagens resultat

För att extra spä på känslan av den italienska närvaron gjorde jag även en italiensk grönsaksrätt till maten ovan (för vem behöver åka till Italien och frottera sig med excentriska italienare som inte kan köra bil, inte kan prata utan att gestikulera med hela kroppen eller utan att använda ett tonläge som lätt kan misstas för aggressiv hysteri och där solen lyser för ofta...? nää, jag sitter hellre här under min egen korkek och ser fram emot några månader till med snålblåst, slask och utmanande vintervägar och tillagar italiensk mat där råvaror  som tomater och paprika har transporterats långeliga bara för min skull längs skitiga europavägar). 


PEPERONATA  
/Paprika-, tomat- och lökgryta/ 4-6 personer

3 stora röda paprikor, urkärnade och strimlade
3 stora gula paprikor,  - " -       - " -
2 silverlökar, skivade
2 vitlöksklyftor, hackade
500g plommontomater, skurna i bitar
6 msk olivolja
4 msk passerade eller krossade tomare (kan uteslutas)
salt, peppar

Lägg strimlad paprika, skivad lök, vitlök och tomater i en gryta tillsammans med oljan. Om inte tomaterna är helt mogna, tillsätt passerade tomater för att göra det lite saftigare. Lägg på lock på grytan och koka upp, sänk värmen och låt sjuda i 10 minuter. Salta och peppra efter smak och koka i 20 minuter till. Ät rätten varm eller låt den svalna före servering. 

eget tillägg: jag hade endast 250g körsbärstomater idag, fräste vitlöken i grytan innan resten av ingredienserna lades ner och kokade samman. Under kokningen strödde jag även en liten nypa socker då det är smakförhöjande på grönsaker som dessa. Jag använde inte heller passerade eller krossade tomater idag.


 Ingredienserna

 Före tillagningen

 Himmelska dofter framträdde

Klart - även om det inte ser oemotståndligt gott ut
lovar jag att det smakade fantastiskt!

CIAO ITALIA!

1 kommentar:

  1. Veramente bellissima!!

    Är det en Antonio Carluccio bok du har? Jag ÄLSKAR honom!!
    Han har en underbar restaurang (well, he has many..) i London som heter 'the Neal Street Restaurant'. Åk dit i Oktober när dom serverar nyskördad 'tartuffo' (tryffel) influgen från Italien... Mamma Mia!!

    xox

    SvaraRadera