tisdag 15 januari 2013

Det bidde en tummetott...

...nästan i alla fall. Jag återkommer till vårt lilla gårdshus/gäststuga på sommarstället som snart faller under renoveringshungriga händer. Stugan som består av ett enda rum ska transformeras till något betydligt fräschare och mer inbjudande än vad den är idag. Jag har ju som sagt nästan bestämt vad det blir för tapeter, golv och tak ska bestämmas snart. Så vad bättre än att redan nu börja fixa med den lösa inredningen - möblerna redan nu...Jag har under en tid letat efter en lämplig stomme till lampskärm att ha i taket då jag vill klä den själv; taket är lågt och det styr hela lampans modell. Det har inte varit det lättaste men idag sprang jag faktiskt på en begagnad lampskärm - precis en modell jag har letat efter! Som lampan såg ut när jag hittade den trodde jag först att det var ett resultat av någon terapiövning på gruppboende årgång - 78; men det var ju som sagt stommen jag behövde. Så här såg lampan ut i förmiddags: 


 
Jag menar; tasselfrans i garn?! Jag kan omöjligt föreställa mig att lampan har prytt ett tak hos någon ... förutom kanske i en gillestuga på sent 70-tal: gulnad furupanel på väggarna ... grönmelerad kork-och plastmatta på golvet ackompanjerad av orange golvlampor i plast ... gardinkappor i fönstren med bruna ugglor...
Huu, denna vision kommer att ge mig mardrömmar!
Vid närmare undersökning hittade jag denna lilla märkning undertill:


Jaha, en "seriös" lampskärm alltså? Under eftermiddagen har jag ägnat mig åt att strippa stommen från sin beklädnad (kan även gå under namnet skämsklädsel). Stommen såg då ut så här: 


Lampan ska alltså hängas i taket med den rundade delen nedåt när den är färdig. De gamla tygdelarna kunde jag använda och göra en mall av för den nya tygklädseln; men först ett lager foder: 



Det var knepigare än jag trodde att få tyget på plats; ett antal fula styrkeord och oräkneliga nålstick senare beslutade jag mig för att det fick duga som underlag. Själva yttertyget hittade jag hos min lokala tyghandlare och jag kände i butiken att det var ett bra val.
Nu när lampskärmen är klar (nästan) är jag trots allt inte alls lika övertygad, jag skulle vilja säga att jag faktiskt är besviken på resultatet. Så här blev det: 



 
Jag testade att hålla skärmen ovanför en annan lampa bara för att se hur ljuset påverkar tyget:


Nää inte alls vad jag vill ha! Nåja, när jag har letat fram lite ny ork och motivation ska jag leta efter ett dekor/möbelband att kanta den övre kanten med som ska sitta mot taket; kanske kan det göra lampan mer komplett. Tills dess lägger jag fötterna i högläge och tackar för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar