tisdag 8 januari 2013

Schimpanser på TV ...

... men det hindrar inte mig från att göra ännu ett inlägg (OBS! ironi, jag är en djurvän av stora mått men när det kommer till schimpanser svalnar jag betydligt).

Ibland blir man lite förvånad när man testar något nytt i köket. Jag hade tinat en platta kycklinglårfiléer till middagen och kände inte för att göra "det vanliga". Jag hittade ett par apelsiner som jag kände skulle bli bra. Så här blev det:

Ingredienser:

kycklinglårfiléer (utan skinn) ca 900g
1 apelsin
flytande honung
rosmarin
smör
salt, peppar

Ugn 225°

Smörj en ugnsform, lägg i lårfiléerna. Skala TUNNA skivor av apelsinen, några stycken skivor räcker. Finhacka mycket fint. 


Dela apelsinen i två delar, krama ur apelsinsaften ur ENA delen över kycklingen i formen. Salta och peppra, krydda. Ringla över honung. Strö ett par nypor av det hackade apelsinskalet över kycklingen (OBS! jag använde inte allt jag hackade upp). Till sist, hyvla några tunna skivor smör och lägg på kycklingbitarna.

Sätt in i ugnen och grädda i ca 25 minuter,
 ös emellanåt.

 Färdigt, ös gärna ett par gånger innan serveringen.

Till kycklingen hade jag ångad broccoli och coleslaw samt
skyn från kycklingen. Det smakade underbart!

2 kommentarer:

  1. Yes yes yes! Till alla dina inlägg så här långt!
    Jag maraton läser och älskar allt! Önskar att jag hade gjort en balja tea innan jag satte mig. Appropå tea.. såg att en väkänd tebutik här i stan som kallar sig för 'the butik'..! VA?!

    I alla fall vill jag äta den här kycklingen!!! Note to self.

    xox

    SvaraRadera
  2. Det ska jag testa mig på, låter jätte gott :)

    Kram systeryster i Strängnäs

    SvaraRadera